Ministerstvo dopravy chce v reakci na obavy obcí zakázat sjezd kamionů na silnice II. a III. tříd. Od ledna se totiž nově zavádí mýtné i na vybrané úseky silnic I. tříd, starostové se však obávají, že je řidiči kamionů budou objíždět. Nezpoplatněné úseky silnic I. tříd pak chce ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) sledovat půl roku. Pokud se prokáže, že je dopravci využívají k objíždění zpoplatněných míst, mýto se rozšíří i na ně.
Stát chce zakázat sjezd kamionů na silnice II. a III. tříd. Zvažuje se i další omezení pro kamiony v neděli
„Pokud to bude mít dopad na životy občanů, po šesti měsících bych provedl změnu vyhlášky a rozšířil zpoplatnění i na tyto dosud nezpoplatněné úseky, což je přibližně 900 kilometrů,“ uvedl Kremlík po jednání s předsedou Svazu měst a obcí Františkem Luklem a premiérem Andrejem Babišem (ANO).
„Aby se uplatňoval i ten rakouský model, že kamiony nemohou využívat silnic nižších tříd. To znamená: musejí prioritně využívat dálnice nebo rychlostní komunikace,“ doplnil Lukl.
Autodopravci podle prezidenta Sdružení nákladních a autobusových dopravců Česmad Bohemia Josefa Melzera považují takové úvahy na předčasné. Domnívá se, že by nejprve mělo ministerstvo dopravy zjistit, zda kamiony opravdu budou ve velkém objíždět nově zpoplatněné úseky po silnicích nižších tříd. „Je potřeba vzít si ponaučení z před deseti let, kdy se zavádělo mýto jako takové poprvé. Tato obava také panovala a myslím, že se nenaplnila,“ míní Melzer. Dodal, že „problémy, které existují, se dají přičíst nedokončené infrastruktuře“.
Plošný zákaz jízdy kamionů po silnicích nižších tříd si ale vyžádá změnu zákona, kterou ministerstvo připravuje a hodlá ve sněmovně předložit jako poslaneckou iniciativu. Šanci projít by mohl mít, někteří opoziční politici nevyloučili podporu takové myšlence. „Je to návrh, který je k diskusi. Určitě bychom to dokázali podpořit,“ uvedl lidovecký poslanec Marian Jurečka. Podle dopravního experta koaliční ČSSD Jana Birkeho kamiony na silnice druhé a třetí třídy nepatří, „pokud nemáme dostatek peněz na opravy“.
Koalice zvažuje i zákaz jízdy kamionů v neděli
Další z opatření, o nichž vládní koalice jedná, je zákaz jízdy kamionů v neděli s tím, že dopravci by měli možnost dojezdu na místo vykládky, řekl Babiš. Teď je zakázána jízda od 13 do 22 hodin. O úpravách provozu kamionů bude tento týden jednat se sdružením dopravců ČESMAD.
Obce podle Lukla také žádají, aby dopravci dostali povinnost monitorovací palubní jednotky nevypínat po celou dobu jízdy po území Česka, což by ukázalo, zda se zpoplatněným úsekům nevyhýbají. Podle Kremlíka je to možné, obdobná forma sledování jízd se používá na Slovensku. Zda tuto možnost do novely zahrne, ale neuvedl.
Nový systém výběru mýtného má platit od 1. prosince, ministr dopravy proto vyzval dopravce, aby si vyzvedávali palubní jednotky, které mají pohyb nákladních aut monitorovat.
Obce pak podle něj mají v co nejkratší době úseky, na nichž kamiony nechtějí, vybavit potřebnými značkami. Rozšíření stávajících zpoplatněných silnic je naplánováno na 1. leden.
Registraci do nového systému však brzdí právní spory kolem mýta. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž minulý týden zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podá rozklad.
Současného správce mýtného systému – firmu Kapsch – má vystřídat konsorcium CzechToll/SkyToll, které loni uspělo v tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Současnou mikrovlnnou technologii nahradí satelitní systém.