Stále toho hodně chybí, říkají úředníci o systému stavebního řízení

Události: Portál stavebníka (zdroj: ČT24)

Víkendová aktualizace elektronického systému pro stavební úřady zásadní zlepšení nepřinesla. Podle Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů potíže nového programu přetrvávají. Posun mají přinést až úpravy plánované na další týdny a měsíce. Obdobná situace panuje u Portálu stavebníka – tedy na straně žadatelů, kde ministerstvo přislíbilo aktualizaci do pondělního rána, ale nakonec by ji mělo spustit až v noci na úterý.

O poslední aktualizaci informoval v sobotu na síti X ministr Ivan Bartoš (Piráti). Přibyla podle něj třeba možnost stornovat dokumenty. To je podle mluvčí radnice Prahy 3 Terezy Schejbalové jednou z mnoha vlastností, které v Informačním systému stavebního řízení (ISSŘ) chyběly, nejedná se ale o vlastnost zásadní. „Systém stále nefunguje tak, jak je prezentováno, a už vůbec ne tak, aby skutečně usnadnil práci úředníků, a zrychlil tak povolovací procesy. Sobotní aktualizaci tedy nehodnotíme jako dostatečnou,“ prohlásila.

Také například brněnský magistrát žádný větší posun ve fungování nového systému neobjevil. „Aktualizace nyní například umožňuje stornovat nesprávné dokumenty, ale stále nám chybí vzory pro vypravení jednotlivých úkonů,“ popsal mluvčí města Filip Poňuchálek. Situace se tak podle něj oproti předchozímu týdnu příliš neliší. Minulý týden kritizoval, že MMR provádí průběžně mnoho úprav systému, aniž by úředníky samospráv o změnách informovalo. „Bude trvat ještě dlouho, než bude mít (systém) aspoň základní parametry slibované digitalizace řízení,“ poznamenal tehdy.

Úředníci změny nepozorují

„V dopise pana ministra z dnešního dne (pondělí) se tvrdí, že sekretářky mohou již přerozdělovat došlé dokumenty. Není to pravda, stále tuto funkci nemají,“ uvedla k poslední aktualizaci systému vedoucí stavebního úřadu jabloneckého magistrátu Petra Haltufová. Podle ní ani nefunguje zobrazování dat došlých doručenek. „Zatím jsme toho více vyzkoušet nestačili,“ dodala.

I podle třebíčského stavebního úřadu nadále chybí některé funkce. Například žádosti doručené přes systém neobsahují projektovou dokumentaci a nelze ověřit doručení písemnosti, řekla mluvčí města Irini Martakidisová.

Ani v Liberci zatím úředníci žádné výrazné zlepšení nevnímají. „Systém funguje pořád stejně. Žádné velké změny jsme nezaznamenali, stále nejsme schopni žádosti zpracovávat,“ řekl vedoucí odboru stavebního úřadu v Liberci Miroslav Šimek. Změny provedené o víkendu ministerstvem nepovažuje za dostatečné. „Stále chybí potřebné funkce, které navazují na procesy v řízení či opatření stavebního úřadu,“ dodal.

Změny nepocítili ani například v Českém Krumlově. „I tak se snažíme v systému každý den pracovat – nicméně, zpracované dokumenty nelze podepsat, tedy ani vypravit,“ konstatovala vedoucí Odboru stavebního úřadu v Českém Krumlově Johana Hanušová. Podle ní je program komplikovaný sám o sobě. „Nevytváří přívětivé prostředí, jednotlivé úkony se musí provádět opakovaně (záměr, řízení, dokument, formulář, schvalování a podepisování dokumentů). Dle našeho názoru nemohli mít autoři programu základní zkušenost s průběhem řízení a jednotlivými procesy,“ dodala.

„Nevíme o žádných změnách, které by úředníci pocítili. Zatím jsme nepoznali žádná zlepšení. Jelikož se v systému pracuje uživatelsky nepříjemně, tak se zatím žádné další komplikace neprojevily,“ podotkl vedoucí stavebního úřadu v Příbrami Vladimír Vrba.

Podobně se vyjádřila i referentka stavebního úřadu ve východních Čechách, která si nepřála být jmenována. „Nepocítila jsem změnu, systém nemáme zažitý, takže na první pohled změny nevidíme a dle seznamu oprav, která proběhla 26.7. jsme tyto změny nenašli,“ uvedla s tím, že některé ani nelze posoudit. „Jsou třeba pro administrátora, případně oprava vícenásobného doručení u nových vypravení, protože taková vypravení momentálně nemám, některé body ani nechápeme, co znamenají – jako například oprava stavu vypravení dokumentů, protože netušíme, kde to hledat,“ dodala.

„Stále stejné“

Podobná je situace i v Moravskoslezském kraji. „Během prvního dopoledne po víkendové aktualizaci nezaznamenali úředníci zásadní změny. Přetrvávají komplikace, jako například ověřování osob. Kolegové hlásí potíže se schvalováním v případě právnických osob, kdy nelze subjekt zadat podle IČO, systém vyžaduje údaje zaměstnance a jeho datum narození. Taktéž není možno účastníky řízení vkládat hromadně, musí se vkládat ručně po jednotlivcích,“ vyjmenovala mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.

Některé úřady také zatím nestihly změny v systému řádně vyzkoušet. „Uváděná aktualizace byla zavedena o víkendu. Takto rychle nejsme schopni se s tím seznámit (zejména v úřední den),“ podotkla například mluvčí městského úřadu v Náchodě Nina Adlof.

Podobně se vyjádřila vedoucí odboru Krajského stavebního úřadu Jihomoravského kraje Inka Růžičková. „Žádné změny plynoucí z aktualizace naši úředníci nepocítili. V systému pracují chvíli, dnes (v pondělí) navíc nepřišlo žádné podání, takže není ani možné posoudit, zda se se systémem pracuje lépe/hůře – dle jejich slov je to stejné,“ uvedla.

Podle dotčených úřadníků nyní práci, kterou by jeden pracovník měl ve starém systému hotovou do patnácti minut, nyní například v Praze 12 řeší hromadně i hodiny. „Pokud úředník musí pracovat ve starém systému, který je napojený na různé registry, ztotožnění osob, pozemků a teprve z tohoto starého systému to kopíruje do toho nového, tak je pravděpodobně něco špatně a takhle by to fungovat nemělo,“ podotkl místostarosta městské části Praha 12 Petr Šula (TOP 09).

Portál stavebníka se aktualizace nedočkal

Portál stavebníka také ani téměř měsíc od spuštění podle odborníků neumožňuje podat správnou žádost. „Nelze čekat čtrnáct dní, až začne fungovat připojení katastru nemovitostí na Portál stavebníka v Praze, nebo než bude fungovat vyplňování těch dodavatelů. To je skutečně něco, co mělo fungovat okamžitě,“ podotýká předseda České komory architektů Jan Kasl. Zásadním nedostatkem je také podle profesních komor i přístup jen přes identitu jednoho konkrétního občana. Na jednom projektu přitom často pracuje několik lidí.

„Byly tam objeveny chyby. Tak, aby nedocházelo k nasazení chybné verze, došlo k posunutí lhůty pro nasazení Portálu stavebníka,“ vysvětlil náměstek ministra pro místní rozvoj Lukáš Černohorský (Piráti), proč nedošlo na víkendovou aktualizaci Portálu stavebníka. Podle něj bude ministerstvo vydávat informace na web a stavebním úřadům bude informace o úpravách rozesílat.

MMR podle tiskové zprávy aktualizuje portál stavebníka a Informační systém stavebního řízení zhruba každé dva týdny a nejzávažnější opravy nasazuje s dodavatelem do několika dní. Část plánovaných úprav systémů by se podle ministerstva mohla zavést v první polovině srpna, další v druhé půlce měsíce a v dalších měsících dostanou systémy některé nové funkce.

Úřady i profesní svazy posílají ministerstvu pro místní rozvoj seznam zjištěných chyb nového sytému. Problémy řeší i speciální call centrum, ve kterém pracuje až desítka operátorů, v průměru přijmou kolem 150 požadavků denně, což činí přes tři tisíce od 1. července a v plánu jsou další úpravy. Stavební úřady by třeba od srpna mohly zneplatňovat dokumenty nebo hromadně vkládat účastníky řízení a parcely. Do konce roku hodlá resort přidat i snadnější ověření materiálů. Už v první polovině srpna by také mělo být možné automatické načítání dat z existujícího záměru do dalších žádostí.

90′ ČT24: Digitalizace státní správy (zdroj: ČT24)

Tlak teprve přijde

„Trošku ve mně budí obavy to, jak nyní reagují úřady. Je to pro mě určitý signál, že systém nebyl úplně perfektně připraven, což z chyb, které jsou zmiňovány, docela jednoznačně vyplývá,“ uvedl v Devadesátce ČT24 prezident svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.

Dodal, že jasno bude tři až čtyři měsíce po spuštění. „Ve všech těch lhůtách nejsme ani v půlce té doby, je tam šedesát dní, jestli se nepletu, což znamená, že na konci srpna, kdyby to dobře dopadlo, bychom měli mít první schvalované záměry podle nových pravidel v rámci digitalizovaného řízení,“ podotkl s tím, že ale celková realita a fungování systému se ukáže zhruba koncem října.

Politický komentátor Seznam Zpráv Václav Dolejší podotkl, že velký tlak pro ministra Bartoše nastane v září, „pokud se nestane zázrak“. „Skončí prázdninový klid a naplno vybuchnou problémy, které nyní trochu probublávají. Například to, že někteří stavebníci, kteří podali žádosti podle nového zákona, tak jim uplyne třicetidenní lhůta, do které má úřad žádost vyřešit, a protože úřady prioritně řeší stará podání, tak na to nebudu mít čas,“ podotkl. Může se podle něj také stát, že některé základní školy například neotevřou, protože nebudou zkolaudované.