Před nepoctivými praktikami obchodníků by měla zákazníky nově chránit novela zákona, kterou už podepsal prezident. Lidé by měli mít například lepší přehled o tom, jak velkou slevu prodejci skutečně nabízejí. Upravuje například i to, v jakém stavu lze vracet zboží z e-shopů.
Spotřebitelská novela upravuje reklamace, nákup v e-shopech i informace u slev
Novela schváleného zákona upravuje pravidla oznamování slev. U zlevněného zboží budou muset prodejci uvádět nejnižší cenu, za kterou ho nabízeli v posledním měsíci. Mělo by to zabránit klamání spotřebitelů.
Někde už tato pravidla promítli, v nejbližší době budou platit pro e-shopy i obchodníky v kamenných prodejnách. Opatření se nicméně nevztahuje například na potraviny nebo další zboží, které rychle podléhá zkáze.
Další změnou bude jasné pojmenování tlačítka pro dokončení objednávky v e-shopech. Zákazníkovi bude nově muset být zřejmé, že tento krok vede k uzavření kupní smlouvy. Proto se změně normy také přezdívá „tlačítková novela“.
„E-shop je povinen mi zboží dodat, já jsem jako spotřebitel povinen to zboží zaplatit. To do této doby nebylo úplně jasné. Praxe byla taková, že vlastně e-shopy říkaly: 'to, co tady vidíme, je ilustrativní, my vám tady něco nabízíme, ta objednávka, kterou vy nám posíláte, to je vlastně taková poptávka',“ vysvětluje nařízení advokátka společnosti Legitas Petra Stupková.
Změny v reklamacích
Novela také upravuje reklamace. Lhůta zůstává dvouletá, prodlužují se ale jiné termíny. První rok od pořízení zboží se v případě závady automaticky očekává, že zboží bylo vadné už při převzetí. Naopak v roce druhém už můžou přijít při reklamacích komplikace.
„V druhém roce už bude na spotřebiteli, aby prokázal, že se tam vada skutečně projevila a že tam vada skutečně byla už v okamžiku převzetí, což bude někdy obtížné,“ míní vedoucí právního oddělení společnosti dTest Petr Šmelhaus.
Nový zákon ale bojuje i proti nepoctivým zákazníkům v internetových obchodech. Někteří zboží nevraceli jen po vyzkoušení, ale poté, co ho plně používali. To už nebude možné.
Na dodržování pravidel bude dohlížet Česká obchodní inspekce. Odborníci se domnívají, že zvláště u e-shopů bude kontrola poměrně snadná a inspektoři ji budou pravidelně provádět.