Respekt vůči dopravním předpisům se musí zvýšit, říká Kupka

28 minut
Interview ČT24 – Martin Kupka (18. 7. 2023)
Zdroj: ČT24

Obecně jsou dálnice nejen v Česku, ale ve všech státech Evropy nejbezpečnější silniční infrastrukturou, uvedl v pořadu Interview ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s pondělní nehodou dvou autobusů na dálnici D2. Při nehodě zemřel řidič jednoho z autobusů, zraněných bylo 76 lidí. Kupka dodal, že na závěry ohledně příčiny neštěstí je ještě brzy, nicméně obecně se podle něj musí zlepšit respekt vůči dopravním předpisům. Pomoct tomu má novela zákona o silničním provozu, která je před schvalováním v Senátu.

Ministr v souvislosti s pondělní nehodou dvou autobusů ocenil všechny složky integrovaného záchranného systému. „Znovu se ukázalo, že český integrovaný záchranný systém patří k nejlepším na světě. I rychlost, s jakou se dokázali postarat o všechny zraněné, převézt je do nemocnic. (…) To si určitě zaslouží uznání a v tomto směru nedlužíme nejrozvinutějším státům světa vůbec nic,“ uvedl s tím, že je brzy na to vyhodnotit skutečnou příčinu nehody. 

Lepší bezpečnost na silnicích si však slibuje mimo jiné i od novely zákona o silničním provozu. „Pevně doufám, že se podaří návrh i před senátory obhájit, protože znamená významný příslib pozitivní změny z hlediska bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl Kupka.

Změna zákona mimo jiné zahrnuje přehlednější systém bodování, ale také je do něj zakomponováno to, že by mohlo být možné jet na některých úsecích dálnic až 150 kilometrů v hodině. Úseky má už ministerstvo vytipované. 

„To může znamenat zvýšení bezpečnosti s ohledem na to, že v daných úsecích bude zároveň funkční moderní telematika, která v případě zhoršené viditelnosti či jiných nebezpečných jevů bude naopak limit snižovat,“ podotkl Kupka s tím, že by to mohlo fungovat podobně jako v Německu či Rakousku.

„Německo je dobrým příkladem – tam je rychlost jen doporučená, ale v okamžiku, kdy jde o to řídit dopravu nebo předcházet rizikovým jevům, zapojují moderní telematiku. Efekt je jednoznačný – pozitivní změna,“ míní. 

Podle něj zákon přináší celou řadu klíčových změn i v oblasti prevence. „Asi nikdy nepředejdeme takovým tragédiím, jako byla ta (pondělní) na dálnici D2, či jiným dramatickým haváriím, ale míříme k tomu,“ podotkl s tím, že se v Česku dlouhodobě daří snižovat počet obětí dopravních nehod.

V souvislosti s vlnou veder, se kterými se v kolonách mnozí řidiči potýkají, Kupka zmínil, že je rovněž nezbytně nutné věnovat větší pozornost i osvětě. „Aby řidiči, kteří vyjíždějí do ztížených podmínek, věnovali pozornost tomu, že se vybaví na cestu vodou a častěji si odpočinou.“

Lepší podmínky pro alternativní pohony

Zmínil také, že je potřeba vytvořit podmínky, abychom se dokázali co nejlépe adaptovat na změny, které s sebou nese oteplování. „Abychom zlepšili podmínky pro alternativní pohony, protože to znamená menší negativní dopad na životní prostředí a skleníkové plyny a jejich produkci.“

Podle něj je ale nutné zachovat nezbytný nadhled a nenavodit situaci a regulace, které by ohrozily konkurenceschopnost. „Platí obecně, že s negativními vlivy na životní prostředí mnohem lépe bojují státy, které jsou ekonomicky úspěšné.“

Kupka se v úterý také účastnil prvního jednání Vládního výboru pro strategické investice, na kterém představil desetiletý plán pro rozvoj dopravní infrastruktury včetně možností financování. V oblasti dálniční sítě označil za priority dostavbu Pražského okruhu, dokončení dálnice D35 a stavbu dálničních spojení na hranice. 

Podle ministra bude po roce 2026 nutné zvýšit investice do stavby dopravní infrastruktury na více než 300 miliard korun ročně. „K tomu musíme už teď připravovat podmínky, to je záležitost, která bude překonávat jednotlivá vládní období,“ řekl a dodal, že je potřeba zajistit peníze, aby se investice nezastavily.  

V letošním roce Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) funguje s rozpočtem 150 miliard korun, který je dosud nejvyšší. Kupka také očekává zapojení soukromého sektoru do financování dopravních staveb, využití evropských fondů nebo vydávání takzvaných zelených dluhopisů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...