Příjezdové cesty do firem blokují vraky. Úřady i policie si věc jen bezradně přehazují

10 minut
Reportéři ČT: Společnosti v Běchovicích řeší problém s vraky
Zdroj: ČT24

Výzkumný areál v Běchovicích je známý tím, že v něm svoje sídlo mají technologické firmy. V posledních měsících to tam ale vypadá, jako kdyby se čas vrátil do divokých devadesátých let. Příjezdové silnice blokují desítky vraků návěsů. Podle zdejších firem je tímto způsobem majitel cest vydírá, aby od něj komunikace odkoupily za desítky milionů. Úřady ani policie nejsou schopné věc napravit. Případu se věnovali Reportéři ČT, natáčel Ondřej Golis.

V Běchovickém areálu podniká přes sto firem. Některé z nich vyrábí a zkouší vysoce specializované technologie a ve svých oborech patří mezi špičky. Místo aby se soustředily na svoji činnost, už několik měsíců řeší zásadní problém, jak se dostat do svých sídel. Skoro všechny cesty ke společnostem totiž blokují vraky návěsů. „Začaly se tady objevovat v březnu letošního roku,“ popisuje ředitel společnosti Sécheron Hasler, jedné z technologických firem sídlících v objektu, Jaromír Šatánek.

„Na mě to působí jako prvky mafiánského kapitalismu. Je to na úrovni vybírání výpalného,“ přidává ředitel EGU-HV Laboratory Jan Lachman. Podle starosty městské části Praha-Běchovice Ondřeje Martana (ODS) je takové jednání majitele silnice společensky nepřijatelné. „Ale těžko se bránit,“ dodává.

„Postupně sem bylo přivlečeno až 45 návěsů. Došlo víceméně až k vytváření šikany tak, aby byl znemožněný průjezd větších aut,“ popisuje Lachman. Policie podle něj neměla prostředky na to, jak komunikaci zprůjezdnit, takže popotažení návěsů od sebe, aby se mezi nimi dalo projet, si musely zajistit společnosti samy.

Majitel chce silnici odprodat za vysokou cenu

Zablokované cesty v běchovickém areálu vlastní obchodník s nemovitostmi Miloslav Štěpán. Stát mu silnice před více než deseti lety prodal v dražbě, Štěpán přitom v běchovickém areálu na rozdíl od místních firem nepodniká. Odmítá ale, že komunikace koupil účelově a že má s vraky cokoliv společného. Kdosi je tam podle něj prý zaparkoval. Podle policie jsou návěsy napsané na různé firmy, jejich jména ale říct nemůže.

„Já jsem pouze majitelem komunikace, nikoliv žádného auta, takže do těch aut mně nic není,“ říká Štěpán. „Byl při tom, když se sem ty vraky dávaly, několikrát přichycen, dokonce i policií a kamerami. Navíc třeba toto bílé auto, od toho se našel techničák, kdy přímo to auto vlastní pan Štěpán,“ říká ale ředitel firmy Hybler Group Pavel Vávra.

Štěpán rozhovor před kamerou odmítl. V písemné reakci připustil, že tento odstavený vůz mu skutečně patří. Stejně tak potvrdil, že v areálu byl. „Je to můj majetek, a proto jsem se tam v minulosti vyskytoval, a v budoucnu též vyskytovat budu, což považuji za zcela běžné a v pořádku,“ napsal v reakci na dotaz Reportérů ČT majitel silnice.

Část firem z běchovického areálu chtěla od Štěpána cesty odkoupit. Jak ale popisují, těsně před dohodou podnikatel neúměrně zvýšil cenu. Jde mu podle nich o to, aby komunikace odkoupily za přemrštěnou sumu. Anebo rovnou podnikání v Běchovicích vzdaly.

„Cena jsou desítky milionů,“ popisuje Šatánek přemrštěnou částku, kterou za silnici Štěpán požaduje. „Řekli jsme si, to je úplný nesmysl, to takhle nejde, vždyť si pořád vymýšlíte stále více a více,“ dodává Vávra.

Podle svých slov je Štěpán dlouhodobě vystaven tlakům, aby komunikace levně prodal. „Anonymní telefonáty a vyhrožování byly velmi nepříjemné a musel jsem přijmout opatření na ochranu rodiny,“ říká.

Silnice může zůstat neprůjezdná roky, varují úřady

Zákon ale hovoří jasně, ať už vraky patří komukoliv, Štěpán je jako majitel cest, kde stojí, zodpovědný za jejich průjezdnost. Vlastní totiž takzvané veřejně přístupné účelové komunikace. „Je to opravdu na majiteli komunikace, aby pevnou překážku, která brání obecnému užívání, odstranil,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Firmy z běchovického areálu Štěpána o zprůjezdnění cest požádaly. Ale neuspěly, obrátily se proto na policii i místní úřady. Ty si místo pomoci případ mezi sebou jen přehazují. Nepomohl jim ani starosta, ten se brání, že nemá jak.

„Je to na hlavu, je to těžký problém a není to problémem obce,“ říká starosta Martan. Exekutivním orgánem státu má být podle něj v tuto chvíli pražská policie. Ta sice podle mluvčího Jana Daňka o odtažení vraků přemýšlela, chybí jí k tomu ale technika.

Odstranit vraky z cest v běchovickém areálu může Štěpánovi nařídit pouze silniční úřad v Újezdu nad Lesy. Jak vyplývá z rozhodnutí úřadu, na začátku července Štěpána vyzval, aby vraky a další překážky odstranil, a dal mu na to dva měsíce. Dodnes se ale nestalo nic.

Štěpán tvrdí, že o žádném takovém rozhodnutí neví. Úřad ho zase podle svých slov nemůže donutit, aby dodržoval zákon a vraky rychle odstranil. Proti jeho rozhodnutí se totiž podnikatel může odvolat a v krajním případě se soudit. „Můžeme se bavit o měsících, v některých případech se jedná i o roky, než je správní řízení dokončeno,“ popisuje tajemnice městské části Praha 21 Šárka Zátková.

„Naši švýcarští majitelé to nemůžou pochopit, že stát nereaguje. Je to pro ně úplně jako z jiného světa,“ popisuje Šatánek.

Pokud budou podle Lachmana vraky na příjezdových cestách stát další měsíce a roky, aniž by se společnost bránila svépomocí, hrozí podle něj, že firma z areálu zmizí. „Což je samozřejmě asi účel celého toho projektu,“ připouští. „Ale to samozřejmě my nepřipustíme, aby to takhle dopadlo,“ dodává.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Bradáčová chce zrušit vrchní státní zastupitelství

Jednou z priorit nové nejvyšší státní zástupkyně Lenky Bradáčové je změnit soustavu státních zastupitelství ze čtyřstupňové na třístupňovou. Chce mezi jiným vyjít z normy, která nebyla projednána v roce 2013 a počítala i se zrušením vrchního státního zastupitelství. Politici ale nejsou jednotní.
před 2 hhodinami

ANO podle Kantaru v březnu oslabilo, lehce posílilo SPOLU

Březnový volební model agentury Kantar CZ ukazuje, že hnutí ANO s 35,5 procenta ztratilo oproti únoru dva procentní body a nárůst preferencí tak neobhájilo. O půldruhého bodu si polepšila druhá koalice SPOLU. Přízeň voličů ke STAN, SPD, Motoristům a Pirátům zůstává stabilní. Memorandum o spolupráci SPD, Trikolory, Svobodných a PRO bylo podepsáno a oznámeno v průběhu sběru dat, a protože zisk stran nelze jednoduše sečíst, bude toto uskupení zohledněno až ve volebním modelu za duben. Průzkum, který ukazuje aktuální rozložení politické podpory, zpracovala agentura pro Českou televizi.
před 3 hhodinami

Březnový výbuch v Poličských strojírnách způsobil škodu za 120 milionů

Škoda, kterou způsobil 25. března výbuch a požár v areálu Poličských strojíren, se odhaduje na 120 milionů korun. Poničena byla budova i technologie, řekl David Hác, předseda správní rady firmy STV Group, která má část areálu strojíren pronajatý.
14:35Aktualizovánopřed 7 hhodinami

De facto: Pravidla pro vstup do Poslanecké sněmovny

Zbývá přibližně půl roku do voleb do Poslanecké sněmovny, připravují se na ně nejen úřady, ale zejména politická uskupení. Ta právě v této době mimo jiné řeší, jestli budou kandidovat samostatně nebo třeba v koalici s další stranou. Pro samotné strany a pro koalice platí odlišná pravidla.
před 9 hhodinami

Vědci popsali temnou diverzitu české krajiny. Ukazuje, jak moc je poškozená

V oblastech silně ovlivněných lidskou činností chybí rostlinné druhy, které by se na podobných stanovištích jinak přirozeně vyskytovaly. Jev označovaný jako temná diverzita zkoumají dvě stovky botaniků z celého světa v projektu DarkDivNet. Čeští odborníci pomohli vytvořit metodickou koncepci a shromáždili data z několika území v Čechách a na Moravě.
před 14 hhodinami

V Česku by mohlo trvale zůstat přes čtvrt milionu ukrajinských uprchlíků

V Česku by mohlo trvale zůstat na 260 tisíc uprchlíků z Ukrajiny. I s nimi by za deset let mohlo v zemi celkem žít asi 1,36 milionu cizinců, vyplývá ze studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) a středoevropské pobočky Aspen Institute pro ministerstvo práce. Na konci března pobývalo v Česku podle údajů ministerstva vnitra 364 600 uprchlíků s dočasnou ochranou a dalších 708 700 cizinců mělo povolení k pobytu, celkem tedy 1,07 milionu lidí.
před 15 hhodinami

Při kontrole kamionů pomůžou speciální kamery

Přetížené kamiony, jejich technický stav, emise, ale i manipulace s tachografy bude od 1. července bez policejní asistence kontrolovat nově vzniklá Inspekce silniční dopravy. K dispozici bude mít dvaadvacet nových vozů. Novinku v týdnu schválil Senát.
před 16 hhodinami

Umělá inteligence rozpozná výtržníky, používat se ale na stadionech nesmí

Kamerové systémy s využitím umělé inteligence na rozpoznání obličejů měly výrazně pomoci v zamezení přístupu agresivním fanouškům na stadiony – používat se ale nesmí. Od února platí evropské nařízení, podle kterého smí podobnou technologii využívat jen policie, a to při vyšetřování závažných trestných činů. Ministerstvo vnitra a Ligová fotbalová asociace teď hledají cestu, jak umožnit, aby se tento bezpečnostní systém na stadionech mohl využívat.
před 23 hhodinami
Načítání...