Výzkumný areál v Běchovicích je známý tím, že v něm svoje sídlo mají technologické firmy. V posledních měsících to tam ale vypadá, jako kdyby se čas vrátil do divokých devadesátých let. Příjezdové silnice blokují desítky vraků návěsů. Podle zdejších firem je tímto způsobem majitel cest vydírá, aby od něj komunikace odkoupily za desítky milionů. Úřady ani policie nejsou schopné věc napravit. Případu se věnovali Reportéři ČT, natáčel Ondřej Golis.
Příjezdové cesty do firem blokují vraky. Úřady i policie si věc jen bezradně přehazují
V Běchovickém areálu podniká přes sto firem. Některé z nich vyrábí a zkouší vysoce specializované technologie a ve svých oborech patří mezi špičky. Místo aby se soustředily na svoji činnost, už několik měsíců řeší zásadní problém, jak se dostat do svých sídel. Skoro všechny cesty ke společnostem totiž blokují vraky návěsů. „Začaly se tady objevovat v březnu letošního roku,“ popisuje ředitel společnosti Sécheron Hasler, jedné z technologických firem sídlících v objektu, Jaromír Šatánek.
„Na mě to působí jako prvky mafiánského kapitalismu. Je to na úrovni vybírání výpalného,“ přidává ředitel EGU-HV Laboratory Jan Lachman. Podle starosty městské části Praha-Běchovice Ondřeje Martana (ODS) je takové jednání majitele silnice společensky nepřijatelné. „Ale těžko se bránit,“ dodává.
„Postupně sem bylo přivlečeno až 45 návěsů. Došlo víceméně až k vytváření šikany tak, aby byl znemožněný průjezd větších aut,“ popisuje Lachman. Policie podle něj neměla prostředky na to, jak komunikaci zprůjezdnit, takže popotažení návěsů od sebe, aby se mezi nimi dalo projet, si musely zajistit společnosti samy.
Majitel chce silnici odprodat za vysokou cenu
Zablokované cesty v běchovickém areálu vlastní obchodník s nemovitostmi Miloslav Štěpán. Stát mu silnice před více než deseti lety prodal v dražbě, Štěpán přitom v běchovickém areálu na rozdíl od místních firem nepodniká. Odmítá ale, že komunikace koupil účelově a že má s vraky cokoliv společného. Kdosi je tam podle něj prý zaparkoval. Podle policie jsou návěsy napsané na různé firmy, jejich jména ale říct nemůže.
„Já jsem pouze majitelem komunikace, nikoliv žádného auta, takže do těch aut mně nic není,“ říká Štěpán. „Byl při tom, když se sem ty vraky dávaly, několikrát přichycen, dokonce i policií a kamerami. Navíc třeba toto bílé auto, od toho se našel techničák, kdy přímo to auto vlastní pan Štěpán,“ říká ale ředitel firmy Hybler Group Pavel Vávra.
Štěpán rozhovor před kamerou odmítl. V písemné reakci připustil, že tento odstavený vůz mu skutečně patří. Stejně tak potvrdil, že v areálu byl. „Je to můj majetek, a proto jsem se tam v minulosti vyskytoval, a v budoucnu též vyskytovat budu, což považuji za zcela běžné a v pořádku,“ napsal v reakci na dotaz Reportérů ČT majitel silnice.
Část firem z běchovického areálu chtěla od Štěpána cesty odkoupit. Jak ale popisují, těsně před dohodou podnikatel neúměrně zvýšil cenu. Jde mu podle nich o to, aby komunikace odkoupily za přemrštěnou sumu. Anebo rovnou podnikání v Běchovicích vzdaly.
„Cena jsou desítky milionů,“ popisuje Šatánek přemrštěnou částku, kterou za silnici Štěpán požaduje. „Řekli jsme si, to je úplný nesmysl, to takhle nejde, vždyť si pořád vymýšlíte stále více a více,“ dodává Vávra.
Podle svých slov je Štěpán dlouhodobě vystaven tlakům, aby komunikace levně prodal. „Anonymní telefonáty a vyhrožování byly velmi nepříjemné a musel jsem přijmout opatření na ochranu rodiny,“ říká.
Silnice může zůstat neprůjezdná roky, varují úřady
Zákon ale hovoří jasně, ať už vraky patří komukoliv, Štěpán je jako majitel cest, kde stojí, zodpovědný za jejich průjezdnost. Vlastní totiž takzvané veřejně přístupné účelové komunikace. „Je to opravdu na majiteli komunikace, aby pevnou překážku, která brání obecnému užívání, odstranil,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Firmy z běchovického areálu Štěpána o zprůjezdnění cest požádaly. Ale neuspěly, obrátily se proto na policii i místní úřady. Ty si místo pomoci případ mezi sebou jen přehazují. Nepomohl jim ani starosta, ten se brání, že nemá jak.
„Je to na hlavu, je to těžký problém a není to problémem obce,“ říká starosta Martan. Exekutivním orgánem státu má být podle něj v tuto chvíli pražská policie. Ta sice podle mluvčího Jana Daňka o odtažení vraků přemýšlela, chybí jí k tomu ale technika.
Odstranit vraky z cest v běchovickém areálu může Štěpánovi nařídit pouze silniční úřad v Újezdu nad Lesy. Jak vyplývá z rozhodnutí úřadu, na začátku července Štěpána vyzval, aby vraky a další překážky odstranil, a dal mu na to dva měsíce. Dodnes se ale nestalo nic.
Štěpán tvrdí, že o žádném takovém rozhodnutí neví. Úřad ho zase podle svých slov nemůže donutit, aby dodržoval zákon a vraky rychle odstranil. Proti jeho rozhodnutí se totiž podnikatel může odvolat a v krajním případě se soudit. „Můžeme se bavit o měsících, v některých případech se jedná i o roky, než je správní řízení dokončeno,“ popisuje tajemnice městské části Praha 21 Šárka Zátková.
„Naši švýcarští majitelé to nemůžou pochopit, že stát nereaguje. Je to pro ně úplně jako z jiného světa,“ popisuje Šatánek.
Pokud budou podle Lachmana vraky na příjezdových cestách stát další měsíce a roky, aniž by se společnost bránila svépomocí, hrozí podle něj, že firma z areálu zmizí. „Což je samozřejmě asi účel celého toho projektu,“ připouští. „Ale to samozřejmě my nepřipustíme, aby to takhle dopadlo,“ dodává.