Český prezident Miloš Zeman se sešel se svým slovenským protějškem Andrejem Kiskou v Hodoníně. Odtud vyrazili na cestu historickým vlakem do Topoľčianek. Cesta má několik symbolických rovin. V Hodoníně položili květiny k památníku tamějšího rodáka a prvního československého prezidenta T. G. Masaryka. Do slovenského městečka jeli přesně 95 let poté, co tam Masaryk přijel poprvé. Topoľčianky pak byly řadu let jeho oblíbeným letním sídlem. Zároveň společnou jízdou oslavili letošní stoleté výročí vzniku Československa.
Prezidenti Česka a Slovenska vzpomínali ve vlaku na Masaryka. Zeman oznámil, že vyznamená Švehlu
„Kdyby před sto lety nevzniklo Československo, tak by v současnosti Slovensko neexistovalo v takové podobě, jak ho známe,“ řekl na společném brífinku v Topoľčiankách Kiska. „S nikým se nesetkávám tak často a tak rád jako s panem prezidentem a svým přítelem Andrejem Kiskou,“ zhodnotil cestu Zeman.
Zeman oznámil, že slovenský prezident přijal jeho pozvání na udílení státních vyznamenání ve Vladislavském sále 28. října. Český prezident u té příležitosti řekl, že vyznamená někdejšího československého premiéra Antonína Švehlu (1873-1933).
„Naštěstí se objevil mezi návrhy od veřejnosti. Já jsem tomuto návrhu velmi rád vyhověl, protože bych považoval za ostudu, kdyby právě při stoletém výročí nezávislého Československa byl jeden z tvůrců československé státnosti opomenut,“ řekl Zeman.
Na jaře příštího roku pak Kiska přijede na rozlučkovou návštěvu do Lán. Kiska se nechce ucházet o další funkční období. Hodlá vstoupit do stranické politiky. Zeman ho varoval před koaličními partnery a členy vlastní strany.
„Nikdy jsem na tomto zámku nebyl a velice se na něj těším,“ řekl ve vlaku Zeman o návštěvě Topoľčianek. Oba prezidenti si pochvalovali nevšední cestu vlakem a připomněli světlé i temné momenty společné historie. „Velmi mě dnešní cesta těší, i když v naší době už zůstanou cesty vlakem jen výjimečnou příležitostí,“ řekl Kiska.
Vlak jel z Hodonína do Holíče, dále do Kútů a Bratislavy. Ve Sládkovičově měl technickou přestávku a dále jel přes Šurany a Zlaté Moravce do Topoľčianek. Tam dorazil před čtvrtou hodinou a prezidenti odtud odjeli kočárem na zhruba půl kilometru vzdálený zámek, kde jejich setkání končí.
Během cesty vlakem měli prezidenti naplánovaný společný oběd a jednání mezi čtyřma očima. V dalších vagonech je doprovázejí novináři, diplomaté i historici.
Vlak táhla parní lokomotiva zvaná zelený anton. Je to první rychlíková lokomotiva československé výroby s označením 486.0. Škodovy závody vyrobily ve 30. letech minulého století devět takových kusů.
Pro prezidenty v něm byl zařazený salonní vůz z roku 1930, který vyrobila Ringhofferova továrna v Praze pro Masaryka. Vzhledem k tomu, že komunistický režim cíleně odstraňoval vše, co s Masarykem souviselo, měl zaniknout i vagon. Pouze díky dnes již zesnulému Jiřímu Sedláčkovi přežil do roku 1989 ukrytý před zraky mocných v železničních opravnách v Českých Velenicích. Poté mohl být postupně opraven a dnes je v majetku Českých drah.
Dále v soupravě byl také vůz vyrobený v 60. letech, kterým později jezdíval Gustáv Husák. Vlak doplnila i postrková motorová lokomotiva zvaná bardotka.
V Topoľčiankách vznikaly mimo jiné Čapkovy Rozhovory s TGM. Od roku 1957 spravovalo zámek Revoluční odborové hnutí a sloužil k výběrové rekreaci. Dnes jsou některé místnosti uvedeny do stavu, v jakém je používal Masaryk, a jsou přístupné veřejnosti.