Po nákupech na internetu se lidé nejčastěji obracejí na Českou obchodní inspekci s problémy, jako je způsob dodání zboží, reklamace nebo špatně uvedené ceny. Loni inspekce provedla tisíc kontrol, často právě tam, kde si to vyžádaly podněty zákazníků – pochybení zjistila v téměř devíti stech případech. Odborníci doporučují si prodejce před nákupem prověřit.
Před nákupem na e-shopu je dobré si prodejce prověřit. ČOI loni provedla tisíc kontrol
Popis zboží v češtině, ceny v korunách – na první pohled český e-shop. I tak ale před vytvořením objednávky odborníci doporučují zjistit o prodejci víc. „Vyskytuje se hodně e-shopů, které se tváří jako české. Zákazníka by měly zajímat informace ‚o nás‘. Kdo ten e-shop je, co je zač,“ radí advokát ze společnosti Morak Michael Škurka.
Důvěryhodnost e-shopu lze ověřit i otevřením obchodních podmínek. „Není to práce pro nějaké vzdělané právníky, ale každý člověk může alespoň proletět. Věc, která by měla být velmi viditelná v těch obchodních podmínkách, je, jak postupovat při vrácení nebo výměně zboží,“ pokračuje Škurka.
Ověřit si, zda se jedná o spolehlivého prodejce, je dále možné prostřednictvím recenzí. „Už jen to, že nějaký podnik recenze má, začíná být první dobrou známkou. Samozřejmě je dobré také zkoumat, kolik těch recenzí je, trochu se podívat jakých a jak moc jsou aktuální,“ doporučuje Škurka.
Při nákupu u neznámého prodejce mohou lidé upřednostnit platbu až při předání zboží. Většina lidí ale platí předem kartou. Dobírku využívají zhruba dvě pětiny internetových zákazníků.
Ani vysoký počet porušení předpisů podle inspektorů neznamená obecně špatnou situaci na on-line trhu. „Zaměřujeme se na subjekty, které jsou předmětem podání spotřebitelů. Velice podobná čísla jsme měli v roce 2016, 2017,“ říká mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.
Seznam rizikových e-shopů mohou lidé najít na webu České obchodní inspekce. Na ni se mohou také obrátit v případě problémů s nákupem.