Spotřební daň z nafty se od úterý vrátí na úroveň, která platila do loňského června. Oproti současnosti se zvedne o 1,50 koruny na litr. Novela zákona o spotřebních daních v pondělí vyšla ve Sbírce zákonů. Novela, kterou v pátek podepsal prezident Petr Pavel, nabyde účinnosti 1. srpna. Informaci o prezidentově podpisu z webu Poslanecké sněmovny potvrdil mluvčí předsedkyně Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) Martin Churavý, později o tom informoval i Hrad.
Pavel podepsal návrat daně z nafty na původní úroveň, platit bude od úterý
Podle odhadů může zdražit litr nafty o 1,80 koruny, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty. Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby ulevila hlavně dopravcům. Snížená sazba měla původně platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se tak vrací o několik měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu.
Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Vláda v důvodové zprávě tvrdí, že i kdyby prodejci promítli plně do ceny navýšenou sazbu daně, bude cena nafty v tuzemsku stále nižší nebo porovnatelná ve srovnání s okolními státy. „Výrazně větší rozdíly jsou mezi jednotlivými čerpacími stanicemi v Česku než mezi Českem a cizími zeměmi,“ potvrzuje portfolio manažer společnosti Amundi Asset Management Petr Zajíc.
„Samozřejmě že pokud máme nízké vstupy, tak by se nám daleko lépe soutěžilo. Ale v tuto chvíli musíme brát v úvahu také situaci státního rozpočtu,“ uznává prezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jan Rafaj.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) například v Senátu zdůrazňoval, že nejde o zvýšení daně, ale o její návrat na původní hodnotu. Argumentoval také tím, že naftu tankují v tuzemsku i zahraniční řidiči, kterým tato úleva nebyla určena. Odmítl, že by zvýšení daně a následný růst ceny poškozovaly dopravce.
„Kdyby ponechali elektronickou evidenci tržeb, tak tady máme 14 miliard korun navíc. A možná nemusí řešit čtyři miliardy navíc, kterými ztíží život všem motoristům,“ kritizuje vládu první místopředseda opozičního ANO Karel Havlíček.
Současná cena je nejvyšší za poslední dva a půl měsíce
Vláda předložila poslancům návrh novely zákona o spotřebních daních letos 5. května. Navrhovala, aby sněmovna zvýšení schválila zrychleně již v prvním čtení. Tento postup ale vetovala sněmovní opozice. Sněmovna zákon schválila 13. července, Senát minulý čtvrtek.
Ceny pohonných hmot loni začaly skokově narůstat po zahájení útoku ruské armády na Ukrajinu na konci února 2022. Letos pohonné hmoty nejprve od začátku února zlevňovaly, zhruba od konce května pozvolna stoupaly. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl již začátkem května, že když vláda přišla loni se snížením spotřební daně, pohybovaly se ceny nafty kolem 44 korun, zatímco letos se blížily třiceti korunám za litr.
Podle údajů společnosti CCS z minulého týdne stál litr nafty v průměru 32,74 koruny, což je o šestnáct haléřů víc než před týdnem. Současná cena nafty je nejvyšší zhruba za poslední dva a půl měsíce. Podobně je na tom i benzin, který byl naposledy dražší na konci dubna.