Z modernizace dělostřelectva české armády se s mírnou nadsázkou stává panevropský projekt. Dvaapadesát francouzských samohybných houfnic Caesar za 8,52 miliardy korun na kopřivnickém podvozku Tatra bude totiž navíc vybaveno německým systémem řízení palby.
Palbu francouzských děl bude česká armáda řídit německým systémem za čtvrt miliardy
Zjištění Reportérů ČT potvrdil Petr Novotný, ředitel Vojenského technického ústavu. Právě tento státní podnik dostal od ministerstva obrany za úkol, aby systém řízení palby pro nové houfnice české armády vysoutěžil. Vybíralo se z pěti kandidátů, z nichž nyní vzešla jako vítěz německá firma ESG a její program Adler.
„Dle stanoviska výběrové komise vykázal nejlepší vyrovnanost hodnocených parametrů. Cena systému byla nejnižší mezi všemi uchazeči,“ popisuje Novotný. Řeč je nyní o zhruba 266 milionech korun.
„Cena bude ještě předmětem jednání s výrobcem a může se změnit, nicméně nepředpokládáme, že by tyto změny byly markantní,“ doplňuje Novotný s tím, že k sumě bude nutné připočíst i náklady Vojenského technického ústavu, který je zodpovědný za samotnou integraci systému do děl.
Když ministerstvo obrany v roce 2020 zakázku na výběr a integraci systému Vojenskému technickému ústavu zadávalo, celková předpokládaná hodnota kontraktu byla stanovena na zhruba 910 milionů korun.
Uspíšení zakázky
Česká armáda by měla dvaapadesát houfnic Caesar obdržet v letech 2025 a 2026, testovat je plánuje o rok dříve. Jak ale zjistili Reportéři ČT, Praha a Paříž už několik měsíců jednají o možném urychlení kontraktu. Důvodem je především ruská agrese na Ukrajině a závazek NATO o minimálním dostřelu dělostřelectva. Ten jen stanoven na 40 kilometrů, ovšem používané a značně zastaralé houfnice DANA jej zdaleka nesplňují.
„Hned po Novém roce roce jsme přepravili do Francie v rámci pracovní skupiny k naskenování naše vybavení, které bude doplněno do samohybných houfnic pro zabezpečení specifických schopností, například spojení, provádění dekontaminace nebo k vlastní obraně obsluhy. Tato akce významně zkrátí veškeré práce v procesu modelování kabiny,“ popsal už dříve Jan Cífka ze sekce rozvoje sil ministerstva obrany.