NKÚ: Dotace na přepravu zboží po tratích a vodě nepomohly, naopak roste silniční doprava

Vliv dotací od státu i Evropské unie na rozvoj nákladní kombinované dopravy, které měly posílit přepravu zboží po železnici či vodě a snížit dopravu po silnicích, je minimální. Místo toho silniční nákladní doprava roste, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad k výsledkům kontroly dotací. Železniční nákladní doprava navzdory dotacím podle zprávy stagnuje a vodní nákladní doprava téměř neexistuje. Resort dopravy v reakci na výsledky prověrky sdělil, že železniční dopravu ve sledovaném období negativně zasáhla pandemie covidu-19 i pokles přepravy uhlí a dalších komodit. Podle úřadu je také potřeba investovat do zvýšení kapacity tratí.

Ministerstvo plánovalo podle NKÚ ve snaze o ekologičtější přepravu zboží podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 miliardy korun. Nakonec podpořilo čtrnáct projektů a vydalo na ně 650 milionů. Podle kontroly tak nevyužilo 86 procent vyčleněných peněz. Existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 procent silniční nákladní dopravy na vzdálenosti nad 300 kilometrů na železnici nebo vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn, upozornili kontroloři.

„Tento cíl je stanoven celoevropsky a musí být tudíž výsledkem spolupůsobení opatření napříč EU. Nemá smysl jej vyhodnocovat pouze národně,“ reagoval na závěry NKÚ mluvčí resortu František Jemelka. „Železnice musí být nově zaměřena na přepravy probíhající po silnici, a to ve formě spolupráce silničních a železničních dopravců v kontinentální kombinované dopravě. To je ale teprve v počátcích,“ doplnil.

Ministerstvu se podle NKÚ nepodařilo odstranit překážky rozvoje kombinované dopravy. V případě železnice je to podle úřadu nedostatečná kapacita infrastruktury, kterou z velké části vyčerpávají osobní vlaky. Podle ministerstva využití železnice limituje, že v případě potíží na některé trati jsou malé možnosti pro využití jiné trasy. „Například do Německa má Česko stále pouze jediný elektrizovaný a dvoukolejný tah,“ sdělil mluvčí. „Pracujeme na zlepšení této situace a usilujeme o urychlení přípravy projektů také na německé straně,“ dodal.

Nespolehlivost labské vodní cesty

Dalším problémem je nedostatečná spolehlivost železniční dopravy nebo vysoké poplatky za využití železnic v porovnání se zpoplatněním silnic. „Využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty,“ sdělil NKÚ. Silniční nákladní doprava přitom roste, počet kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun mezi roky 2015 a 2023 stoupl podle úřadu o téměř třicet procent.

„Pokles objemu přepraveného zboží po železnici je zákonitý, neboť dosud vozila zejména hromadné substráty, jako je uhlí, dřevo, železářské výrobky a podobně. V rámci klimatických opatření je ale spotřeba fosilních paliv utlumovaná, a proto jejich přeprava klesá,“ zdůraznil mluvčí ministerstva. Také železářský průmysl má v Česku podle něj potíže a lesy zase musí dorůst po kůrovcové kalamitě. Na výkony železniční a kombinované dopravy v minulých letech měly podle ministerstva negativní dopad i pandemie a válka na Ukrajině.

U šesti ze čtrnácti kontrolovaných projektů existuje podle NKÚ riziko, že nepřinesou předpokládaný výsledek. Jako příklad uvádí výstavbu překladiště v Kolíně, kde dotace od ministerstva byla 46,5 milionu. Podle projektu se měl přepravovaný objem v kombinované dopravě pohybovat ročně mezi 272 tisíci až 301 tisíci tunami, ale v roce 2020 byl nulový. V roce 2022 činil 36 procent z plánovaného objemu. U dvou kontrolovaných projektů zjistil NKÚ neoprávněné využití peněz. Ministerstvo ujistilo, že sleduje výkonnostní ukazatele projektů a v případě jejich neplnění, nebo neoprávněného použití dotací, bude peníze vymáhat zpět.

Podle informací několika ministerstev z letošního jara využil stát za 20 let členství v EU nejméně 23 procent peněz z evropských fondů právě v dopravě. V jednotlivých operačních programech zaměřených na dopravu stát čerpal víc než 467 miliard korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěStanjura je diletant, nebo kecá, prohlásila Richterová

Poslanci druhým dnem jednají o vyslovení nedůvěry koaliční vládě Petra Fialy (ODS), které vyvolalo opoziční ANO kvůli aféře s miliardovým darem v bitcoinech ministerstvu spravedlnosti. Hlasování se očekává ve večerních hodinách. Počet přihlášek do rozpravy po zhruba 19 hodinách klesl na zhruba polovinu z původních tří desítek. Kabinet zřejmě pokusu o svržení odolá. Opozice v podobě ANO, SPD a Pirátů nemá pro schválení návrhu dost hlasů.
09:02Aktualizovánopřed 2 mminutami

Vláda schválila půjčku od Evropské investiční banky na dopravní infrastrukturu

Vláda ve středu schválila přijetí půjčky 65 miliard korun od Evropské investiční banky (EIB) na rozvoj dopravní infrastruktury. Peníze půjdou především na rozvoj železnice, částečně také na stavbu jihovýchodní části Pražského okruhu, řekl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je půjčka levnější než jiné způsoby financování.
14:37Aktualizovánopřed 9 mminutami

Soud zamítl žádost Budinského z motolské kauzy o propuštění z vazby

Bývalý náměstek ředitele motolské nemocnice Pavel Budinský zatím zůstane ve vazbě. Soud ve středu zamítl jeho žádost o propuštění, řekla dozorující státní zástupkyně Zdeňka Pavlásková. Rozhodnutí není pravomocné. Budinský je spolu s někdejším ředitelem Miloslavem Ludvíkem hlavním podezřelým v korupční kauze motolské nemocnice, ve které čelí osmnáct lidí stíhání. Hrozí mu až dvanáct let vězení, ve vazební věznici je od února.
před 37 mminutami

Decroix předložila vládě časovou osu k bitcoinové kauze, neobsahuje jména

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předložila vládě časovou osu kauzy miliardového bitcoinového daru, která stála místo jejího předchůdce za ODS Pavla Blažka. Podle šéfky resortu obsahuje v zásadě soupis faktických událostí a skutečností ohledně aféry. Osa, která bude v 18:00 zveřejněna na webu ministerstva, má fungovat jako rámec pro další diskusi, dodala Decroix s tím, že v harmonogramu chybějí jména. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) vláda vzala materiál jednomyslně na vědomí.
13:39Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Rada ČT volí z pěti finalistů generálního ředitele

Rada České televize (ČT) volí nového generálního ředitele. Nahradí Jana Součka, kterého rada odvolala v květnu. Do finálového výběru před týdnem postoupili ředitel programu ČT Milan Fridrich, obchodní ředitel ČT Hynek Chudárek, bývalý šéf ostravského studia ČT Miroslav Karas, výkonný ředitel ČT Sport Jiří Ponikelský a předsedkyně dozorčí rady CNC Libuše Šmuclerová.
10:34Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Před ÚS obstála novela zpřísňující podmínky předčasných důchodů

Vládní většina uhájila před Ústavním soudem novelu, která zpřísnila podmínky předčasných důchodů. Návrh ANO na zrušení novely soudci zamítli. Napadený předpis také zpomalil valorizace. Cílem bylo zbrzdit zadlužování a růst výdajů. Soud se vyjádřil také k údajnému omezení diskuze ve sněmovně při projednávání předlohy. Podle instituce vládní většina porušila jednací řád odůvodněně, měla by tak však činit jen v krajních situacích, kdy čelí obstrukcím menšiny. Soud zároveň vyzval k jeho reformě.
09:18Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Šest set míst bez signálu musejí operátoři pokrýt do roku 2030, rozhodl úřad

Mobilní operátoři by měli do konce roku 2030 pokrýt šest set bílých míst, kde dosud není dostupný kvalitní mobilní signál. Vybírat budou ze seznamu více než 1600 lokalit, které v Česku zbývají. Počítá s tím rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Do roku 2031 mají operátoři pokrýt signálem také hlavní železniční koridory, uvedl ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN). Podle ČTÚ je v současné době mobilním signálem pokryto 99 procent populace.
před 4 hhodinami

Aplikace má sladit opravy silnic, ty prázdninové zkomplikují dopravu

Plánování uzavírek a rekonstrukcí má zlepšit systém testovaný na Vysočině. Aplikace za čtyřicet milionů korun bude sloužit nejen silničářům, ale také záchranářům, úředníkům a obcím. Mohou si tak lépe načasovat a zkoordinovat opravy. Aplikace je teď v testování, naostro začne fungovat v létě. Podobný systém mají například silničáři v Plzni.
před 10 hhodinami
Načítání...