Nemůžeme se spoléhat na to, že nám pomůže operátor na telefonu, první pomoc si musíme vyzkoušet

18 minut
Studio 6: Jak zlepšit výuku první pomoci
Zdroj: ČT24

Autoškoly a školy neumí učit první pomoc. Shodují se na tom školící organizace i samotní lektoři. U základních a středních škol kritizují nesystematičnost výuky. U autoškol je podle nich nejčastější chybou nedostatečný nebo úplně chybějící praktický nácvik. Potvrzuje to i průzkum centra první pomoci PrPom – podle něj zanedbává praktický nácvik nadpoloviční většina autoškol. Školitelé zároveň upozorňují, že se Češi stále bojí a první pomoc u nehod a kolapsů raději neposkytují.

„Každý, kdo má řidičák, by měl umět i první pomoc. Ale není to tak,“ říká vedoucí školicího střediska WorkMed Martin Smolík. Podobně to vidí i zakladatel centra první pomoci PrPom Ondřej Koudela. „U autoškol provádíme průzkum a výsledky jsou alarmující. Podle výzkumu nadpoloviční většina nedodržuje povinnosti vyplývající ze zákona. A to nemluvím o kvalitě, tu ale vyhláška radši neřeší vůbec.“

Kvalitu výuky první pomoci organizace PrPom zkoumala u více než 550 řidičů, kteří se zúčastnili řidičských kurzů v posledních pěti letech. Ze zákona by autoškoly měly vyučovat 2 hodiny teoretického a 4 hodiny praktického nácviku. Podle Koudely jsou nejhorší výsledky právě u praktické zkoušky první pomoci. Ta je buď nedostatečná, nebo chybí úplně.

S kritikou nesouhlasí předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. Podle něj autoškola ani nemůže fungovat, pokud nemá na výuku první pomoci kvalifikovaného lektora. Sám ale přiznává, že kontrola této výuky není ideální. „Dozor ze strany státu probíhá, byť jenom papírově,“ uvedl Horázný.

Chybují i základní a střední školy

Kritika ze strany lektorů se snáší i na školy. „Ve školách je to neštěstí, které se jmenuje Rámcové vzdělávací programy. Jsou výborně napsané, ale školy je často nedokážou naplnit. Nepovedla se implementace, je to moc náročné a vyžaduje to složité zásahy do osnov,“ popisuje problém Koudela.

Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) uvádí, že úrazová prevence je začleněna především v oblastech, kde hrozí zranění, a to například u tělesné výchovy nebo při manipulaci s nebezpečnými látkami. První pomoc je tak začleněna napříč jednotlivými předměty. „Učitelé by měli před každou novou činností, u které je riziko poranění, předat informace o daném nebezpečí a o preventivních způsobech chování,“ řekl Jan Tupý, garant problematiky zdraví a bezpečí v NÚV.

Právě neucelenost výuky první pomoci školitelé neschvalují. „První pomoc je sice v Rámcových programech MŠMT zmíněna téměř v každém předmětu, ale na školách se systematicky neučí a učitelé sami se v této problematice také neorientují,“ vysvětluje Tereza Vojtová, lektorka první pomoci. „Téma první pomoci se tam rozprsklo do několika kapitol, nevybízí pedagoga, aby to uchopil systematicky a dobře s tím pracoval jako s celkem,“ doplňuje ji Ondřej Koudela.

I v zaměstnání musí ze zákona každý člověk projít kurzem první pomoci. „Pravidla pro školení první pomoci ve firmách jsou naprosto bezzubá. Umožňují zaměstnavatelům, aby školili způsoby, které jsou naprosto neefektivní a nefunkční – jako je e-learning, promítání videa nebo přednáška,“ uvádí Koudela.

Teoretická přednáška první pomoc nenaučí

Školitelé se shodují, že teoretické přednášky a e-learning jsou u první pomoci nejhorší způsob výuky. „Bez praktického nácviku se první pomoc nenaučíte,“ varuje lektorka Tereza Vojtová.

Lektoři uvádí, že nejlepší přípravou je takzvaný zážitkový kurz, kdy se člověk první pomoc učí v modelových situacích. Například v takových, kdy je realisticky napodobena dopravní nehoda. „Vy v téhle situaci jednáte, jako kdyby to bylo doopravdy. Jdete hledat autolékarničku, zatahujete ruční brzdu, vytahujete klíčky ze zapalování a pomáháte lidem, kteří křičí a jsou od krve,“ vysvětluje Koudela.

„Asi 80 % absolventů našeho kurzu uvádí, že tenhle nácvik v nich odblokoval strach,“ vypráví Martin Smolík ze střediska WorkMed. A právě strach je podle lektorů stále největší problém v situacích, kdy někdo potřebuje první pomoc.

Lidé se bojí poskytovat první pomoc

„Lidi neposkytují první pomoc. Moc nevědí jak, jdou radši pryč nebo stojí a koukají,“ stěžuje si Smolík. „Lidé se často bojí, že budou muset resuscitovat a že to bude náročné nebo že to zkazí. Ale resuscitace je nutná u minima případů. Většina kolapsů je banálnější povahy, kdy toho postiženého potřebujeme jenom vyhodnotit,“ dodává Smolík.

A školitelé dodávají, že většina lidí počítá s rychlou dostupností zdravotní záchranné služby. „Bojíme se cokoli udělat, abychom to ještě nezhoršili. Dost se spoléhá na to, že ,stačí zavolat a oni poradí‘. Ve stresu však komunikace s operátorem může být tak dlouhá, že zraněný na místě nehody zemře dřív, než se stihnu zorientovat,“ říká Vojtová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
10:23Aktualizovánopřed 10 mminutami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 2 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 22 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30
Načítání...