Ministerstvo školství připravilo novou vyhlášku k inkluzi, která mění skupiny dětí s nárokem na podporu v podobě například asistenta pedagoga. Podle návrhu by se bez něj nově museli obejít třeba žáci s poruchami učení nebo tělesným handicapem, některé školy i rodiče to považují za problém. O podobě vyhlášky budou tento čtvrtek jednat zástupci odborníků nebo například ředitelů základních škol.
Některým dětem hrozí, že je nová vyhláška ministerstva připraví o asistenta pedagoga
Desetiletému Mathiasovi byla svalová dystrofie odhalena ve třech měsících, asistentku pedagoga má už od chvíle, kdy nastoupil do školky. „Když třeba spadne, ona ví, že ho má zvednout. Už si nemusí nic říkat, pomůže mu s oblékáním,“ popisuje chlapcovo fungování s asistentkou jeho matka a zároveň předsedkyně organizace Parent project Jitka Reineltová.
Mathias chodí do čtvrté třídy běžné základní školy, má samé jedničky, bez pomoci asistentky by ji ale navštěvovat nemohl. Rodina teď ale neví, jestli o ni nepřijde. Ministerstvo školství totiž připravilo vyhlášku, podle které by podporu asistenta pedagoga nemohli už získat všichni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, ale pouze některé skupiny dětí.
„Nově by nárok na pomoc asistenta pedagoga ztratila celá skupina dětí s tělesným postižením, se závažnými poruchami řeči či se závažnými specifickými poruchami učení,“ vysvětluje předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková. Právě těmto dětem v loňském roce pomáhala až třetina všech asistentů pedagoga.
Vyhláška v připomínkovém řízení
Například do základní školy v Trmici chodí na tři sta dětí, padesát z nich má speciální vzdělávací potřeby. Patnácti pomáhají asistenti. Vyhlášku tak, jak ji ministerstvo připravilo, tady považují za krok zpět.
„Bylo by to popření teze současného školského zákona, že chceme usilovat o kvalitní vzdělávání a kvalitní vzdělávání poskytovat všem dětem,“ říká tamní ředitelka Marie Gottfriedová.
Resort vyhlášku nechce komentovat s tím, že je v připomínkovém řízení. Podle ministra školství je problém v tom, že pedagogické poradny pomoc asistentů dávají i dětem, které ji údajně nepotřebují.
„Je potřeba sjednotit metodickou práci poraden a poskytnout jim dostatek prostředků třeba na zkvalitnění diagnostické praxe,“ říká Laurenčíková.
O podobě vyhlášky se chystají ve čtvrtek jednat zástupci odborníků nebo například ředitelů základních škol. Ministr školství Robert Plaga (ANO) je možným změnám otevřený. „Jsem připraven, pokud si na tvrdých datech a konkrétních připomínkách řekneme, že tam něco nesedí, tak to upravit,“ okomentoval vyhlášku v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce.