Správa železniční dopravní cesty chce dát do konce roku 814 milionů korun do zabezpečení přejezdů. U příležitosti Mezinárodního dne bezpečnosti na železnici připustila železniční správa, která pečuje i o většinu přejezdů v Česku, že množství nehod na nich takřka neklesá.
Nehod na přejezdech téměř neubývá. Železničáři viní řidiče, ale slibují i lepší zabezpečení
V pondělí ráno vjelo osobní auto na železniční přejezd v Chrástu u Plzně v okamžiku, kdy přijížděl také osobní vlak. I když do auta narazila poměrně lehká regionova, jejích 40 tun udělalo z asi 1,2tunové focusu jen hromadu plechu, ve které zahynul řidič. Byla to 58. letošní nehoda na přejezdu a čtrnácté úmrtí.
Nehoda v Chrástu tak znovu připomněla, že jde o docela častý druh nehod. Jak zdůraznil při Mezinárodním dnu bezpečnosti na železnici generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda, za naprostou většinu nehod mohou řidiči.
„Dnes a denně se setkáváme s případy objíždění závor či vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je v činnosti zabezpečovací zařízení,“ podotkl Svoboda. Ostatně i v Chrástu vše spěje k takovému závěru – Drážní inspekce vzápětí zjistila, že výstražná světla, která přejezd zabezpečují, svítila.
Riziko v den bezpečnosti na železnici dokumentovala i sama SŽDC, když zkušebně poslala vyřazený osobní vůz proti starému osobnímu autu. Z výsledku srážky bylo zřejmé, že i když došlo ke kolizi v nízké rychlosti, následky byly vážné – kdyby v autě někdo byl, nejspíše by skončila vážným zraněním nebo dokonce smrtí.
Nehod téměř neubývá, SŽDC slibuje lepší zabezpečení 82 přejezdů
Řečí čísel počet nehod na přejezdech prakticky neklesá. Podle statistiky SŽDC se loni stalo na přejezdech 160 nehod, tedy jen o jednu méně než v roce 2016 a o šest více než v roce 2015. Podobná je i statistika Drážní inspekce – která se zabývá i nehodami na přejezdech, které nejsou ve správě státní organizace – podle které se v posledních dvou letech stalo na přejezdech 176, resp. 171 nehod. V průměru tedy vjede auto pod kola vlaku bezmála každý druhý den.
Železniční správa slibuje, že přejezdy dále zabezpečí – do konce roku chce investovat 814 milionů, peníze půjdou do úprav 82 přejezdů. Dvacet z nich dostane nově závory, asi 40 dalších alespoň světelnou signalizaci.
Ideál – zrušit přejezdy. Bylo by to ale příliš drahé
O bezpečnosti na železničních přejezdech se mnoho namluvilo po tragické nehodě ve Studénce v létě 2015. Tehdy po střetu kamionu a vlaku zemřeli tři lidé – všichni v havarovaném pendolinu. Závěrem debat bylo konstatování, že zdaleka nejbezpečnější by bylo zrušení všech úrovňových přejezdů. Později vyzvali k rušení přejezdů dopravci – to když se jinému vlaku podařilo jen těsně zastavit před kamionem na přejezdu v Chocni.
Zrušení přejezdů alespoň na koridorech je ideál SŽDC i nyní. Stále ale platí i druhý závěr z debat po nehodě ve Studénce: Na tak rozsáhlé úpravy nejsou peníze a v některých případech ani prostor. „Modernizace přejezdu ve srovnání s úrovňovým křížením vyjde několikanásobně levněji,“ srovnal již tehdy ředitel brněnského inspektorátu Drážní inspekce Josef Dvořák.