„Vítězem“ prezidentských voleb se stal lékař Marek Hilšer, v závěsu za ním se umístil hudebník Petr Hannig. Tak by vypadalo pomyslné finále, kdyby se získané hlasy kandidátů přepočítaly na peníze vydané v kampani. Hlas pro Hilšera vyšel na 3,3 koruny, pro Hanniga o korunu víc. Naopak manažer Vratislav Kulhánek získal hlas za částku blížící se třem stovkám, textař Michal Horáček pak za 70 korun.
Na kolik vyšel jeden hlas? Nejvíc „platil“ Kulhánek, nejméně Hilšer
Účetnictví prezidentští kandidáti ještě oficiálně neuzavřeli, přesto lze určitá data čerpat z jejich transparentních účtů či soupisu darů zveřejněných na jejich webových stránkách. Výsledky jsou tak orientační, protože se ještě mohou částky drobně měnit.
Česká televize do výdajů započítala i nepeněžité dary a plnění čili práci dobrovolníků přepočtenou na peníze či služby, které poskytli sponzoři. Náklady, ač nevyúčtované, to svým způsobem jsou. V celkové sumě pak hrají roli i peníze, které kandidátům zůstaly na volebním účtu. Ačkoliv je tak jako tak budou muset poslat na veřejně prospěšné účely, do objektivních výdajů započítané nejsou.
Nejšetrněji, rozumějme nejefektivněji, vedl kampaň Marek Hilšer. Sice skončil až pátý, přesto oslovil téměř desetinu voličů, konkrétně přes 450 tisíc lidí. Přitom jeho náklady – včetně nefinančních plnění – dosáhly jen zhruba půldruhého milionu korun. Proto se stal jasným vítězem tohoto srovnání.
Nejnákladnější kampaň měl Horáček
Dle dostupných údajů měl nejnákladnější kampaň vědec Jiří Drahoš a podnikatel Michal Horáček – u obou se vyšplhala na částku přesahující třicet milionů korun. Drahoše volilo téměř 1,4 milionu lidí, jeden hlas pro něj tak vyšel na 22 korun. Horáčka pak na více než trojnásobek.
Kampaň bývalého velvyslance Pavla Fischera a expremiéra Mirka Topolánka pak dle aktuálních čísel stála přes sedm milionů korun. Vzhledem k výsledkům voleb vychází, že hlas pro Fischera vyšel na zhruba 14 korun, pro Topolánka na 32 korun.
Spolupracovníci Vratislava Kulhánka zmiňují, že šlo o společnou kampaň s jeho domovskou stranou. „Pan Kulhánek měl společnou kampaň s politickou stranou Občanská demokratická aliance, a to se nedá úplně oddělit,“ řekl Aktuálně.cz Kulhánkův mluvčí Vladimír Šulc.
Na billboardech se manažer a bývalý šéf Českého svazu ledního hokeje během kampaně do parlamentních voleb objevoval například vedle podnikatele a miliardáře Pavla Sehnala. Ten byl zároveň hlavním Kulhánkovým dárcem – poslal mu 6 milionů.
Šlo o zbytečnou útratu?
Nicméně ani neúspěšní kandidáti nemusí brát peníze vynaložené na kampaň a priori za zbytečnou útratu. Měli jedinečnou příležitost se zviditelnit, což mohou zúročit v případné další politické kariéře.
Ostatně někteří už leccos naznačili. Například celkově třetí Pavel Fischer. „Začal jsem cítit obrovské očekávání a také radost z toho, že se tolik lidí zapojilo do kampaně jako dobrovolníci. Tohle zavazuje, o tom teď přemýšlím,“ uvedl po volbách v ČT.
Někteří byli konkrétnější. „Chci říct svým voličům, že to nebyl marný hlas, protože mne posiluje v tom, že budu v politice pokračovat. Nejsem ještě rozhodnut, jakým způsobem, ale určitě z politiky neodejdu,“ uvedl Jiří Hynek, který je členem a zakladatelem strany Realisté.
Petr Hannig pak chce v budoucnu zúročit hlasy se stranou Rozumní, které předsedá. Uvažuje například o kandidatuře do Senátu v Praze 12, kde bydlí.
A koneckonců ani Michal Horáček – který si kampaň na rozdíl od ostatních platil sám – nebere utracené peníze za vyhozené. „Bylo důležité, abych dělal to, co je nejlepší podle mého svědomí. Projel jsem republiku křížem krážem a poznal lidi, kde žijí, pracují, a mnohokrát mě inspirovali. Mnoho jsem získal,“ reagoval v sobotu večer.