Správa státních hmotných rezerv nakoupí za 20 milionů korun provizorní lávky pro pěší, které pak bude možné dočasně postavit tam, kde je nutné přemostění uzavřít kvůli špatnému stavu – nebo dokonce spadne. Správa hmotných rezerv na něco takového, co nastalo zejména po loňském 2. prosinci, kdy se zřítila Trojská lávka v Praze, nebyla připravena. Poptávka po náhradních lávkách je velká, ale ve skladech jsou pouze konstrukce silniční a železniční.
Místo padacích budou skládací. Správa hmotných rezerv pořídí provizorní lávky
Spadla lávka. Lávka možná není bezpečná. Radnice nechala uzavřít lávku v havarijním stavu. Most je v tak špatném stavu, že musel být okamžitě uzavřen. Takové zprávy přicházejí v posledních měsících snad až nečekaně často.
Zatímco však v Praze znamenaly uzavírky nebo dokonce zřícení mostů či lávek pro většinu lidí jen určité snížení komfortu – přes Libeňský most musí pěšky místo tramvají, a pokud jedou autem, musí si zajet půldruhého kilometru k mostu Barikádníků – někde to představuje takřka nepřekonatelný problém. Příkladem může být prosincová uzavírka lávky v Černošicích.
Stát se nyní na takovou eventualitu začíná připravovat. Ve svých hmotných rezervách zatím měl pontonové mosty, ale nově budou k dispozici i provizorní lávky. „Připravujeme výběrové řízení na pořízení lávek pro pěší, protože lávky pro pěší ve státních hmotných rezervách úplně chybí,“ řekl předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.
Ve skladech ale budou lávky až za dva roky. Bude to tedy odpověď na případné další spadlé lávky, například po povodních, kdy ostatně bývá největší zájem i o další přemostění, ale nikoli na aktuální problémy.
Správa po zřícení Trojské lávky vzkázala, že s její provizorním nahrazením nepomůže, přestože má ve skladech celkem sedm kilometrů mostních konstrukcí. Jde o poměrně jednoduché skládačky, které je možné po vyskladnění postavit během 48 hodin.
Několik dílů určených pro silniční mosty právě posílá správa rezerv do Olomouce, kde dočasně nahradí bourané mosty v Komenského a Masarykově ulici. Demolice je čeká kvůli připravovaným protipovodňovým úpravám. Někdy zůstávají provizorní mosty na místě i léta, vzpomenout lze třeba na pražský tramvajový „Rámusák“, který stál v místě, kde od podzimu 2014 vede přes Vltavu nový Trojský most. Český Krumlov pak skládací most, který ve městě stojí od roku 2002, od státu rovnou koupil.