Ani známky, ani slovní hodnocení. Tak trochu něco uprostřed. Některé školy zapojené do projektu Vysvědčení JINAK svým žákům v pátek rozdají nový typ vysvědčení. Místo běžných známek obsahuje čtyřstupňovou škálu doplněnou o slovní hodnocení. Předměty jako hudební, výtvarná nebo tělesná výchova známku nemají vůbec a učitelé je hodnotí pouze slovně. Do projektu Vysvědčení JINAK se dále zapojují další školy. České televizi to řekla jeho vedoucí Jana Kratochvílová.
Místo jednoho tiskopisu čtyři stránky. Na několika školách dostanou žáci nový typ vysvědčení
Na novém typu vysvědčení žáci místo souhrnných známek najdou čtyřstupňovou škálu a slovní hodnocení. Učitelé tak nehodnotí předmět jako celek, ale zaměřují se na jeho dílčí součásti. „Například český jazyk není hodnocen pouze jako jeden předmět, ale jsou tu pojmenované výstupy pro první stupeň,“ vysvětluje ředitelka základní školy v jihomoravských Řeznovicích Karla Černá.
Učitelé češtiny tak u žáků hodnotí například to, jak rozumí textu, jak vyjadřují své myšlenky nebo jaké mají znalosti pravopisu. K hodnocení konkrétních oblastí přitom používají čtyřstupňovou škálu „ještě neosvojeno – částečně osvojeno – téměř osvojeno – úplně osvojeno“. Tu navíc doplňují slovním komentářem.
Hodnocení i doporučení
Cílem nového hodnocení je nejen hodnocení očekávaných výstupů v daných předmětech, ale především upozornění na silné stránky žáka a možnost jejich dalšího rozvoje. Učitelé tak slovně hodnotí nejen pokrok žáka, ale také mu poskytují rady, jak se může dále zlepšit.
„Důležitou součástí slovního komentáře je doporučení učitele, co pomůže dítěti k tomu, aby se v učení posouvalo blíže k cíli. Výzvou bylo se nový způsob práce s hodnocením naučit a přizpůsobit výuku a způsob hodnocení během školního roku novému typu vysvědčení. Získávat konkrétní podklady, které nám pak pomáhají při psaní vysvědčení. Neoddělitelnou součástí je sebehodnocení žáka,“ doplňuje Černá.
Pomoc v budoucím směřování
Podle ředitelky další zapojené školy ZŠ a MŠ Střílky ve Zlínském kraji Martiny Raiserové žákům nové hodnocení pomáhá také při rozhodování o jejich budoucím směřování. „Díky objevení silných a slabších stránek žák ví, jaké školy by mohl studovat nebo jaké zaměstnání by jej mohlo naplňovat,“ dodala Raiserová.
Podle organizátorů projektu komplexnější a personalizovanější zpětná vazba žákům poskytuje informace k jejich dalšímu rozvoji. „Tento přístup vidíme nejen v zahraničí, ale už i u nás, kde některé školy začínají vytvářet závěrečné zprávy o žácích jinak. Vysvědčení by nemělo jen shrnovat výsledky, ale také nabízet podněty k dalšímu rozvoji žáků. Benefit vnímáme v motivaci dětí pro celoživotní učení, v diferenciaci rozdílů, to znamená, že každé dítě může zažít úspěch v té oblasti, ve které vyniká, a to je pro posun dítěte zásadní. Každé dítě se učí naplno a s radostí a své učení si řídí,“ vysvětlila vedoucí projektu Jana Kratochvílová.
Objevit, co bude děti těšit
Podle ředitelky další zapojené školy Jany Hirkové ze středočeských Hovorčovic poskytnutí kvalitní zpětné vazby vede u žáků k větší motivaci k učení. „U žáků vnímáme, že je pro ně slovní hodnocení více přínosné než jen známky, učitelé tuto myšlenku podporují, ač je časově náročnější. Vidíme v tomto hodnocení smysl, protože má větší dopad na žákovo učení,“ vysvětluje Hirková.
Na vysvědčení navíc učitelé žákům nedávají známku z hudební, výtvarné nebo tělesné výchovy, místo ní píšou jen slovní hodnocení. „Na vysvědčení vyučující žákům sumarizuje jejich silné stránky, pokrok a doporučení pro další rozvoj. Cílem výchovných předmětů je, aby si děti vybraly něco, co je bude v životě provázet a co je bude těšit. Aby objevovaly svět hudby, výtvarné tvorby, práce a pohybu. Dále aby své dovednosti rozvíjely vědomě a s odvahou zkoušely nové a neobvyklé věci,“ uvedla za projekt Vysvědčení JINAK Kratochvílová.
Nový typ hodnocení na vysvědčení začaly některé školy zavádět se vstupem do projektu Vysvědčení JINAK. Dosud se do něj zapojilo přibližně 150 učitelů z celkově deseti základních škol. „Kontaktují nás také ředitelé škol, kteří se rozhodli používat vysvědčení od následujícího školního roku. Celkově takto evidujeme asi padesát škol,“ uvedla Kratochvílová.