Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) není spokojený s novelou bodového systému. Ta počítá s principem dvakrát a dost a zároveň zavádí „řidičák na zkoušku“. Kremlíkovi některá opatření připadají příliš represivní, a proto návrh zatím do Poslanecké sněmovny nepošle. Místo toho chce v následujících dnech otevřít veřejnou diskuzi odborníků.
Ministr Kremlík přemýšlí o kurzech pro začínající řidiče. Autoškoly jsou pro
Začínající řidiči s praxí do pěti let zaviní každou pátou dopravní nehodu a každou čtvrtou smrtelnou. V budoucnu by nováčci v silničním provozu měli dostávat řidičský průkaz na zkoušku – na dva roky a s šestibodovou hranicí.
Návrh, který je součástí novely bodového systému, je už dva roky hotový. Zástupci autoškol jej však kritizují. „Jednak je nekoncepční a jednak v hrubém rozporu s programovým prohlášením této vlády,“ sdělil předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.
Vláda se zavázala, že součástí řidičáku na zkoušku budou i vzdělávací kurzy. Ty ale v současném návrhu nejsou. Vzorem mělo být Rakousko, kde řidiči musí během prvního roku po získání oprávnění absolvovat další kurzy.
„Pracují s mladými lidmi, aby je tak motivovali k tomu, aby se v silničním provozu chovali skutečně bezpečně, ale také ohleduplně,“ popsal rakouský přístup bývalý ředitel BESIPu Roman Budský. „Funguje to 16 let a snížilo to nehodovost mladých řidičů o 30 procent,“ dodal Horázný.
Ministr rozhodl: Bude workshop
„V současné době ministerstvo dopravy obdrželo k návrhu zákona dvě stě zásadních připomínek. Já jsem si připomínky prošel a rozhodl jsem se uspořádat workshop,“ informoval ministr dopravy Kremlík.
Novela bodového systému není jediným dokumentem, který prosazuje řidičák na zkoušku. Už osm let leží na ministerstvu dopravy i věcný záměr autoškolského zákona, jeho součástí jsou kromě zkušebních řidičáků i vzdělávací programy. „V případě České republiky nejde ani tak o neznalost věci, jako spíše o neochotu věc realizovat,“ míní Budský.
Ministr dopravy připouští, že součástí řidičáku na zkoušku by vzdělávací kurzy být mohly. Asociace autoškol však na schválení novely čekat nechce a kurzy po vzoru rakouského modelu začne svým učitelům a začínajícím řidičům nabízet bez ohledu na legislativu.