Ministerstvo dopravy, Správa železnic, České dráhy a Ředitelství silnic a dálnic by mohly sídlit v jednom komplexu. Uvažuje se o tom spolu s chystanou přeměnou smíchovského nádraží v Praze. Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) by současnou budovu resortu dopravy mohlo následně získat Národní muzeum.
Ministerstvo, České dráhy, Správa železnic i Ředitelství silnic a dálnic. Havlíček chce dopravní centrálu na Smíchově
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) upřesňuje, že v rámci rekonstrukce smíchovského nádraží je už připravena předběžná studie pro sídla Správy železnic a ŘSD.
„Nově uvažujeme o variantě, že by se současně vybudovalo moderní zázemí i pro ministerstvo dopravy a ČD. Vše by bylo na jednom místě v několika pavilonech, vzájemně propojené. Vzniklo by skutečné dopravní centrum ČR, na místě, které je výborně dostupné. Je přímo na železnici, metru, autobusu a tramvajích. Vytvořilo by se místo přístupné široké veřejnosti a současně pohodlné pro zaměstnance,“ popisuje ministr.
Babiš záměr kvituje s tím, že jde o „obrovskou synergii“.
O perfektní dopravní obslužnosti a obrovském potenciálu pro novou zástavbu hovoří náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Vyplynula příležitost spojit stavbu nového dopravního terminálu se zástavbou nových sídel pro státní instituce jako Správa železnic a další. Tuto vizi začínáme spolu se Správou železnic naplňovat a projektovat,“ předesílá.
Babiš by chtěl přestěhovat sídla ministerstev a státních úřadů i do nově vybudovaného areálu v Letňanech. Pozemky patří hlavnímu městu, jehož vedení se ale vize vládní čtvrti nelíbí a převedení pozemků na stát podmiňuje například finančním příspěvkem na dokončení městského okruhu. Zároveň by magistrát chtěl, aby v Letňanech vznikla nemocnice, která by mohla nahradit Nemocnici Na Bulovce.
Ministerstvo dopravy nyní sídlí v neoklasicistní budově na vltavském nábřeží, která je kulturní památkou. Postavena byla pro ministerstvo železnic, mezi lety 1960 až 1990 sloužila jako sídlo Ústředního výboru KSČ. Stavba s šestipatrovým středem a třípatrovými křídly vyrostla v letech 1927 až 1932 podle projektu architekta Antonína Engela. O sochařskou výzdobu budovy se postarali Josef Mařatka, Josef Pekárek a Ladislav Kofránek.
Smíchovský terminál má začít růst za tři a půl roku
Na Smíchově má vyrůst terminál, kde budou cestující moci přestupovat mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji. V plánu je oprava nádražní budovy a vystavění čtvrtého nástupiště. Změnu čeká i prostor před nádražím, kde budou zbourány přístavby staré budovy nádraží.
Tramvajové koleje by měly vést blíže k nádraží. Odhadované náklady jsou několik miliard korun. Součástí projektu je vybudování autobusového nádraží na střeše železničního nádraží „po vzoru nejmodernějších komplexů tohoto charakteru na světě“, tvrdí Havlíček.
Na chystané rekonstrukci spolupracuje hlavní město Praha se Správou železnic. Letos v březnu radní vybrali firmu, která vypracuje projekt dopravního terminálu. Stavět by se mohlo začít zhruba za tři a půl roku, řekl tehdy Scheinherr.
Stavba je součástí nově budované čtvrti Smíchov City developerské firmy Sekyra Group. Místo k životu by v ní mělo najít až 3300 lidí. Severní část, která bude začínat Na Knížecí a má sloužit zejména k bydlení, chce developer začít stavět začátkem příštího roku.