Lidé s cizími nebo složitými jmény mají problémy s registrací na očkování proti covidu-19 nebo testování. Komplikované jméno jim neumožní dokončit vyplnění formuláře. Případy, kterých je v České republice několik desítek, se zabývají úřady, stížnosti zaznamenal i ombudsman. Ústav zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) v těchto případech doporučuje obrátit se na informační linku 1221.
Lidé s cizími jmény mají problém zaregistrovat se k očkování. Systém je nedokáže ztotožnit s registrem
Ha Van Doan se narodila ve Vietnamu, ale v Česku žije od svých dvou let. I když má české občanství, při registraci k očkování narazila na problémy. „Registrace samotná šla v pořádku, jen mi nikdy nepřišel PIN číslo dva. S tím, že jsem dostala email, kde mi říkají, že moje údaje nešly ztotožnit, že nejsou v souladu s registrem obyvatel,“ popsala Ha Van Doan.
Na informační lince ÚZIS jí pomoci nejprve nedokázali, tak začala podle informací v emailu kontaktovat různé úřady včetně cizinecké policie a ministerstva vnitra. Nikde ale problém nedokázali vyřešit, takže se svou žádostí nakonec skončila u ombudsmana.
Žena se předtím obrátila například na kontaktní místo Czechpoint. „Tam mi ale řekli, že v Registru mají jen to, co mám na občance, a pokud to je správně, tak oni s tím nemohou nic udělat,“ popsala ve svém podání ombudsmanovi. Obrátila se i na cizineckou policii. Ani tam jí ale nepomohli, protože není cizinka, ale česká občanka.
„Zjistili jsme, že i když paní při té registraci zadala údaje o sobě správně, jak je má v občanském průkazu, k chybě došlo v průběhu procesu a zapsání při registraci. A díky tomu ji informační systém nedokázal ztotožnit s údaji v evidenci obyvatel, nepustil ji dál,“ vysvětlila problém vedoucí odboru veřejného pořádku a místní správy Kanceláře veřejného ochránce práv Veronika Gabrišová.
Lidé se obracejí i na magistrát
Paní Doan není jediná, kdo problém při registraci na očkování musel řešit. Nejčastěji lidé bojují se systémem kvůli složitému jménu. „K problému dochází u osob, které mají netypické jméno. A při jeho přepisu dochází k chybovosti,“ vysvětlila Gabrišová.
„Na naše oddělení evidence obyvatel se kvůli tomu obrátila zhruba dvacítka obyvatel,“ řekl mluvčí magistrátu města Brna Filip Poňuchálek. Podle tamních úředníků není chyba v nesprávných údajích evidence obyvatel a základního registru.
„Kontaktovali jsme také Ústav zdravotnických informací a statistiky a snažili se zjistit, kde může být problém. Naštěstí se ukázalo, že nejde o systémovou záležitost, týkající se českých státních občanů, jimž bylo občanství uděleno v relativně nedávné době, jak naznačovaly prvotní informace. Příčina je poměrně banální. Někde mezi prvotní registrací a předáním údajů do dalších navazujících informačních systémů může být špatně přepsáno jméno nebo příjmení, případně datum narození. Následně pak systém nedokáže občana správně ztotožnit v základním registru,“ vysvětlil právník z Odboru veřejného pořádku a místní správy Kanceláře ombudsmana Miloš Valášek.
Ústav zdravotnických informací a statistiky těmto lidem doporučuje kontaktovat linku 1221, kde operátoři řeší každý případ individuálně. Také Ha Van Doan se nakonec úspěšně registrovala díky spolupráci s technickým centrem na této lince. Plošné řešení problému ale zatím ÚZIS nenabízí, komplikace s přihlašováním a registrací přitom tito lidé mohou mít také při vyřizování potvrzení o testech na covid-19.