Bitevní letadla L-159 Alca slouží taktickému letectvu české armády přesně dvacet let. S prvními dvěma stroji začali vojenští letci na čáslavském letišti létat v první polovině roku 2000. Teď mají v Čáslavi 24 těchto českých bitevníků, z toho osm jsou dvoumístné cvičné verze.
Letouny L-159 Alca slaví dvacet let ve službě českému letectvu
České letouny L-159 mají hlavně během boje podporovat pozemní jednotky. Navíc je lze použít i pro ničení nepřátelských letadel a vrtulníků na krátkou vzdálenost.
„Kanón lze použít nejenom proti pozemním cílům, ale i vzdušným cílům, pak neřízené raketové střely a pak samozřejmě pumy, ty můžou být neřízené nebo laserem naváděné,“ vysvětlil major Martin Jambor, který je zkušeným pilotem. Na bitevnících létá od roku 2004. Má za sebou i nasazení v Iráku.
Iráčané jsou již vycvičeni
Na irácké výcvikové misi byl půl roku jako technik také vrchní praporčík Petr Měšták. O technický stav bitevníků Alca se stará už osmnáct let. „Prašnost tam je obrovská, obrovský teploty, kluci, co tam byli přes léto, zažívali teploty 50 až 60 stupňů při každodenní práci,“ vzpomínal na misi Měšťák.
Český výcvikový tým působil v Iráku od poloviny roku 2016 až do června 2019, celkem se na základně Balad vystřídalo sedm kontingentů.
„Iráčané jsou schopni teď ty letouny provozovat sami a my jsme ještě ten vzdálený přítel na telefonu,“ vysvětil Jambor důvod, proč už není český tým na místě fyzicky potřeba.
Na rozdíl od majora Jambora je nadporučík Ondřej Mach teprve u výcvikové letky. Teď se bude rozhodovat, jestli přejde na nadzvukové stíhačky gripen, nebo jestli zůstane pilotem podzvukových bitevníků.
„Ať už to bude první letka s letouny gripen nebo druhá letka s letouny Alca, myslím si, že na obojím budu spokojený,“ těší se Mach.
V minulosti se mluvilo o prodeji bitevníků Alca třeba do Španělska, Indie nebo Maďarska. Prodat se je podařilo pouze do Spojených států a Iráku, z dalších prodejů sešlo.