Kupka: Otevírá se vějíř možností pro technologický vývoj v automobilovém průmyslu

28 minut
Interview ČT24 s ministrem Kupkou
Zdroj: ČT24

Důležité je, že se podařilo najít shodu, uvedl v pořadu Interview ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s dohodou Německa s Evropskou komisí (EK), která se týká zachování aut se spalovacími motory i po roce 2035 za určitých podmínek. Podle Kupky to otevírá další možnosti technologického vývoje v automobilovém průmyslu.

Německý ministr pro digitalizaci a dopravu Volker Wissing uvedl, že po roce 2035 bude dál možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva. Wissing sdělil, že se Německo s EK dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu. „Chceme, aby byl proces dokončen do podzimu 2024,“ zdůraznil.

Kupka zmínil, že většina členských států byla pro celý dokument o zákazu spalovacích motorů a česká pozice byla odlišná. „Chtěli jsme výjimku, a když se otevřela další možnost, tak jsme se za větší právní závaznost postavili a je to velmi dobře,“ uvedl Kupka s tím, že Praha výjimku vyjednávala už v rámci českého předsednictví. 

Zmínil, že se rovněž podařilo ukotvit i důležitou podmínku. „V roce 2026 musí Evropská komise vyhodnotit, zda jsou cíle realistické,“ řekl s tím, že už v rámci českého předsednictví tedy byly dojednány dvě podmínky – přehodnocení toho, zda je to možné, a pak výjimka pro syntetická paliva. 

V okamžiku, kdy probíhalo jednání mezi Berlínem a Evropskou komisí, podle Kupky Německo trvalo spolu s Českem na tom, že bude jasnější právní závaznost pro danou výjimku. „Aby to opravdu mohlo platit, aby i ti, kteří budou směřovat vývoj k syntetickým palivům, aby tu možnost měli.“

Dodal, že spalovací motory na uhlíkově neutrální paliva budou velmi podobné těm současným. „Dokonce se už v tuto chvíli testují syntetická paliva například u některých závodních vozidel. V tuto chvíli běží vývoj například u Porsche pro syntetický benzin a u Audi pro syntetickou naftu,“ uvedl a dodal, že v současné době je však výroba těchto paliv stále poměrně nákladná.

V souvislosti s oddálením konce výroby aut se spalovacími motory zmínil, že nyní jde jen o regulaci. „V tuto chvíli jsou samotní výrobci dostatečně motivovaní, aby formovali svou výrobu, a já pokládám za daleko důležitější, aby tohle určili právě oni – co pro ně bude výhodné, jak pokročí vývoj například baterií,“ podotkl.

„Nyní se čeká na to, že se budou vyrábět baterie, které budou kapacitnější a které zároveň umožní ještě výrazně rychlejší dobíjení. Novinky se objevují třeba v Číně v podobě tuhého elektrolytu, kdy už je možné zajistit pohon na více než šest set kilometrů,“ dodal. 

Možnosti dalšího technologického vývoje

Podle něj se nyní otevírá „vějíř možností“ pro další technologický vývoj v automobilovém průmyslu. „Máme nachystané finanční prostředky pro dobíjecí a plnící infrastrukturu, bez toho není možné počítat s dalším významným rozvojem elektromobility v České republice. Pořád ale tvoří zásadní překážku cena elektromobilů,“ podotkl. 

Zmínil, že oddálením zákazu výroby aut se spalovacím motorem se dává větší prostor tomu, co přinese technologicky vývoj. „To opravdu dost dobře nemůžeme s jistotou říct. Už v tuto chvíli je jasné, že když se podíváte zpět pět šest let, jak významně se měnila i technologie baterií, jak významně se měnily mobilní telefony za posledních deset let, tak kdo by si troufnul tvrdit, jak přesně budou vypadat po deseti letech?“ zmínil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...