Důležité je, že se podařilo najít shodu, uvedl v pořadu Interview ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s dohodou Německa s Evropskou komisí (EK), která se týká zachování aut se spalovacími motory i po roce 2035 za určitých podmínek. Podle Kupky to otevírá další možnosti technologického vývoje v automobilovém průmyslu.
Kupka: Otevírá se vějíř možností pro technologický vývoj v automobilovém průmyslu
Německý ministr pro digitalizaci a dopravu Volker Wissing uvedl, že po roce 2035 bude dál možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva. Wissing sdělil, že se Německo s EK dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu. „Chceme, aby byl proces dokončen do podzimu 2024,“ zdůraznil.
Kupka zmínil, že většina členských států byla pro celý dokument o zákazu spalovacích motorů a česká pozice byla odlišná. „Chtěli jsme výjimku, a když se otevřela další možnost, tak jsme se za větší právní závaznost postavili a je to velmi dobře,“ uvedl Kupka s tím, že Praha výjimku vyjednávala už v rámci českého předsednictví.
Zmínil, že se rovněž podařilo ukotvit i důležitou podmínku. „V roce 2026 musí Evropská komise vyhodnotit, zda jsou cíle realistické,“ řekl s tím, že už v rámci českého předsednictví tedy byly dojednány dvě podmínky – přehodnocení toho, zda je to možné, a pak výjimka pro syntetická paliva.
V okamžiku, kdy probíhalo jednání mezi Berlínem a Evropskou komisí, podle Kupky Německo trvalo spolu s Českem na tom, že bude jasnější právní závaznost pro danou výjimku. „Aby to opravdu mohlo platit, aby i ti, kteří budou směřovat vývoj k syntetickým palivům, aby tu možnost měli.“
Dodal, že spalovací motory na uhlíkově neutrální paliva budou velmi podobné těm současným. „Dokonce se už v tuto chvíli testují syntetická paliva například u některých závodních vozidel. V tuto chvíli běží vývoj například u Porsche pro syntetický benzin a u Audi pro syntetickou naftu,“ uvedl a dodal, že v současné době je však výroba těchto paliv stále poměrně nákladná.
V souvislosti s oddálením konce výroby aut se spalovacími motory zmínil, že nyní jde jen o regulaci. „V tuto chvíli jsou samotní výrobci dostatečně motivovaní, aby formovali svou výrobu, a já pokládám za daleko důležitější, aby tohle určili právě oni – co pro ně bude výhodné, jak pokročí vývoj například baterií,“ podotkl.
„Nyní se čeká na to, že se budou vyrábět baterie, které budou kapacitnější a které zároveň umožní ještě výrazně rychlejší dobíjení. Novinky se objevují třeba v Číně v podobě tuhého elektrolytu, kdy už je možné zajistit pohon na více než šest set kilometrů,“ dodal.
Možnosti dalšího technologického vývoje
Podle něj se nyní otevírá „vějíř možností“ pro další technologický vývoj v automobilovém průmyslu. „Máme nachystané finanční prostředky pro dobíjecí a plnící infrastrukturu, bez toho není možné počítat s dalším významným rozvojem elektromobility v České republice. Pořád ale tvoří zásadní překážku cena elektromobilů,“ podotkl.
Zmínil, že oddálením zákazu výroby aut se spalovacím motorem se dává větší prostor tomu, co přinese technologicky vývoj. „To opravdu dost dobře nemůžeme s jistotou říct. Už v tuto chvíli je jasné, že když se podíváte zpět pět šest let, jak významně se měnila i technologie baterií, jak významně se měnily mobilní telefony za posledních deset let, tak kdo by si troufnul tvrdit, jak přesně budou vypadat po deseti letech?“ zmínil.