Kremlík plánuje novou dálniční síť. Koncepce počítá s 400kilometrovým okruhem kolem Prahy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než 400 kilometrů. Nové dálnice by tvořily okruh středních Čech a měly by ulevit přetíženým cestám v okolí Prahy. Ze stávajícího plánu dálniční sítě přitom stále není dostavěno zhruba 800 kilometrů. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) chce také zrychlit stavbu komunikací. Plánuje, že proti rozhodnutí úřadů by se nešlo odvolat. Příprava dálnic v současnosti trvá až 13 let.

Nový dálniční okruh by měl mít celkovou délku 442 kilometrů, přičemž 396 kilometrů by mělo být zcela nových a dalších 46 kilometrů okruhu by tvořily trasy ze stávající dálniční sítě. Čtyřproudové dálnice by propojily například Plzeň s Táborem a Humpolcem, dále by okruh pokračoval například k Poděbradům, Mělníku či Řevničovu až zpátky k Plzni.

Podrobná studie, jejíž zadání připravuje Ředitelství silnic a dálnic, by měla být hotová do konce příštího roku. Příprava staveb by odstartovala v následujících deseti letech, se samotnou stavbou se počítá po roce 2030 až do roku 2050.

Vize rozvoje dálnic - Zátěžový kartogram
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo podle Kremlíka začalo koncepci připravovat kvůli předpokladům dalšího vývoje v dopravě. Do studie proto zahrnulo představy o demografickém vývoji v zemi a přírůstku obyvatel zejména v oblasti Prahy a středních Čech, dále technologický rozvoj či nové úlohy energetiky v dopravě.

Podle studie by v dalších desetiletích mohla zejména tranzitní doprava přetížit spojení do hlavního města. Současná dálniční síť, jejíž koncepce vznikla už v 60. letech, totiž vede veškeré dálniční tahy pouze do Prahy. Naopak na Moravě je aktuálně plánovaná dálniční síť dostačující, podotýká studie. Nové dálnice by doplnily ty současné, nenahrazovaly by je.

Vize rozvoje dálnic - Zátěžový kartogram
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Kolik bude nová síť stát, zatím není jasné, se stavbou dálnic ale počítá Národní investiční plán, jenž pro ně vyčlenil bezmála 300 miliard korun. Resort dopravy hledá nové zdroje financování staveb, mimo jiné i ze soukromých zdrojů.

Stavby bez možnosti odvolání

Ministerstvo dopravy nyní také začalo připravovat návrh na jednostupňové stavební řízení. Proti prvnímu rozhodnutí úřadů by tak nebylo možné odvolání, případné námitky by řešil soud. Opatření by se mělo stát součástí připravované novely liniového zákona, do které by se dostalo pravděpodobně formou poslaneckých návrhů.

Podle Kremlíka by opatření mělo zrychlit přípravu staveb minimálně o rok. V současnosti trvá příprava dálnic až 13 let.

Vize rozvoje dálnic - Rozdílový kartogram
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Současná podoba novely liniového zákona by podle ministra měla zkrátit přípravu zhruba o čtyři roky. Návrh zavádí několik novinek, mezi ty nejvýznamnější patří zrychlení vyvlastňování pozemků, kdy úřady by nově měly mít 60 dní na stanovení ústního jednání s majiteli, po kterém bude následovat třicetidenní lhůta pro vydání rozhodnutí o vyvlastnění. V současnosti žádná lhůta stanovena není.

Mlčení znamená souhlas

Návrh dále zavádí jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. Toto stanovisko by mělo nahradit veškeré správní akty nutné k ochraně přírody.

Lhůta pro vydání stanovisek by navíc měla být 30 dní, ve složitých případech dvojnásobná. Pokud se úřady nevysloví, uplatní se takzvaná fikce souhlasu. Novela by také umožnila vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb k ocenění jejich hodnoty. Novinky by měly být i v územním plánování.

Příprava dálnic a silnic v Česku trvá výrazně déle než v některých okolních zemích. Například v Německu příprava zabere kolem sedmi let. Stavba následně trvá v průměru další tři roky.

Loni bylo v Česku zprovozněno 34 kilometrů nových dálnic, letos stát plánuje otevřít kolem 21 kilometrů. Momentálně je v tuzemsku zhruba 1300 kilometrů dálnic, stávající plán počítá s dalšími osmi sty kilometry. Podle resortu dopravy by do pěti let měly být zahájeny všechny podstatné části těchto zbývajících projektů. Rozhýbat mají stavbu právě i legislativní změny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...