Úterý 2. dubna je posledním dnem pro podání přiznání k dani z příjmu za loňský rok v papírové podobě. Podatelny finančních úřadů jsou stejně jako celý minulý týden otevřeny od 8:00 do 17:00. Kdo podává přiznání elektronicky, má čas do 2. května. Pro podání prostřednictvím daňového poradce je lhůta do 1. července. Lidem, kteří se opozdí s podáním přiznání o více než pět pracovních dnů, hrozí pokuta. Mluvčí Finančního úřadu pro hlavní město Praha Miroslava Bardonková upozornila mimo jiné na nejčastější chyby při vyplňování daňového přiznání – zejména na špatný formát a scházející podpis.
Končí lhůta pro podání daňového přiznání v papírové podobě
Do 25. března přijala Finanční správa 1,16 milionu daňových přiznání, což je 41 procent očekávaného celkového počtu. Z podaných přiznání jich bylo 61 procent v elektronické podobě. Podle Finanční správy zájem o elektronické podání roste, letos očekává v této podobě více než 70 procent všech přiznání. Loni byl podíl poprvé nadpoloviční, když činil 66 procent.
„Většina daňových poplatníků podává daňové přiznání elektronicky. Přesto Finanční úřady prodlužují na podatelnách úřední hodiny,“ upozornila reportérka ČT Lada Kolovratová.
Od loňského roku platí povinnost elektronického podání pro všechny živnostníky, protože jim byla ze zákona zřízena datová schránka. Kdo z nich místo elektronického přiznání podá papírové, vystavuje se hrozbě pokuty 1000 korun. Generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová ale oznámila, že úředníci nebudou pokutovat živnostníky starší 70 let, kteří nikdy s Finanční správou elektronicky nekomunikovali, pokud přiznání podají v papírové podobě v dnešním zákonném termínu. Podle ní to jsou nízké tisíce osob.
Daňové přiznání v papírové podobě s uzávěrkou 2. dubna se týká zejména fyzických osob, „které mají příjmy ze závislé činnosti a které mají příjem přesahující 20 tisíc korun mimo příjmu ze závislé činnosti. Poté například poplatníků, kteří mají příjmy ze závislé činnosti a k tomu příjmy z pronájmu, nebo poplatníků, kteří mají příjmy ze závislé činnosti a dojde u nich k souběhu dvou zaměstnání v průběhu jednoho roku a uplatní si u obou zaměstnavatelů daňovou slevu,“ vysvětlila mluvčí Finančního úřadu pro hlavní město Praha Bardonková.
V případě, že se podání daňového přiznání opozdí do pěti pracovních dnů, sankce nehrozí. Následné sankce za každý den prodlení činí 0,05 procenta ze zaplacené daně nebo 0,01 procenta stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení. Maximální postih je pět procent. Pokud daňové přiznání není odevzdáno vůbec, a to ani po výzvě úřadu, pokuta je minimálně 500 korun a maximálně 300 tisíc korun.
Nejčastější chyby
Sankce mohou pochopitelně nastat i v případě, že poplatník vyplní daňové přiznání špatně. „Poměrně častá chyba se stává při elektronickém podání. Poplatník nám sice podá daňové přiznání, ale nikoli ve správném formátu. Často se nám stává, že v příloze datové zprávy přijde naskenovaný PDF formulář daňového přiznání. To není správně. V tomto formátu nejsme schopni přiznání zpracovat. Jediný formát, který jsme schopni přijmout, je XML formát. V ideálním případě skrze portál Moje daně,“ zdůraznila mluvčí Bardonková.
Z dalších nedopatření připomněla v prvé řadě chybějící podpis. „Je to takový evergreen. Lidé se jednak zapomenou podepsat pod své daňové přiznání a často se zapomenou podepsat také pod žádost o vrácení přeplatku na dani,“ dodala Bardonková.
„Daňové přiznání nemusejí podávat lidé, jejichž zdanitelné příjmy loni nedosáhly 50 tisíc korun ročně,“ upozornila daňová poradkyně ze společnosti BDO Monika Lodrová. V minulosti byl limit 15 tisíc korun ročně. Povinnost podat přiznání naopak mají živnostníci, kteří byli přihlášeni do paušálního režimu, ale kromě podnikatelské činnosti začali vykonávat i zaměstnanecký pracovní poměr.
Pro lidi, kteří podávají daňové přiznání elektronicky, je termín odevzdání 2. května. Elektronické přiznání mohou podat prostřednictvím datové schránky nebo portálu Moje daně. Lidé, kteří přiznání podávají prostřednictvím daňového poradce nebo advokáta, mají čas do 1. července. Stejný termín platí pro firmy, které podle zákona musí mít účetní závěrku ověřenou auditorem.