Ani po třech letech od roku 2017, kdy bylo zavedeno povinné předškolní vzdělávání, se do mateřských škol nepodařilo přivést všechny pětileté děti. Jejich podíl v posledním roce podle školní inspekce dokonce poklesl a do předškolního vzdělávání se nezapojilo zhruba pět procent dětí populačního ročníku.
I přes povinnost do školky všechny pětileté děti nechodí, jejich počet naopak klesl
Podle školní inspekce nebudou všechny pětileté děti dobře připraveny na školní docházku, počet těch, které do mateřské školy chodí, totiž loni klesl. „Bavíme se v zásadě zejména o dětech, které pocházejí z toho složitějšího prostředí, často i z méně motivovaného prostředí,“ přibližuje náměstek České školní inspekce Ondřej Andrys.
Právě kvůli nim se před třemi lety zavedlo povinné předškolní vzdělávání. Může být buďto individuální, v mateřské škole, nebo v přípravném ročníku základních škol. Samotný zákon ale podle inspekce nestačí.
„Je potřeba řešit další faktory, které mají vliv na to, aby rodiče pochopili, že pro jejich děti je velmi důležité do školky chodit,“ říká Andrys. Inspekce navíc zjistila, že stále existují lokality, kde je míst ve školkách málo. Počet odmítnutých žádostí o přijetí loni stoupl skoro o tři a půl tisíce. Podle inspekce v mateřských školách mírně klesá i počet učitelů s odbornou kvalifikací.
Ti navíc stárnou. Nejvíc z nich skoro třicet procent, jich je ve věku 51 až 60 let. Mladých učitelů v mateřských školách příliš nepřibývá. „I z rozhovorů s praktikantkami, které jsou tady ze školy na praxi, tak vím, že sice třeba dělají pedagogickou školu, ale to povolání dělat nebudou,“ vysvětluje ředitelka Mateřské školy Socháňova v Praze Dana Kadlečková.