Předseda KSČM Vojtěch Filip hrozí premiéru Andreji Babišovi (ANO) dohodovacím řízením k toleranční smlouvě kvůli rozhodnutí trvale ponechat Karla Havlíčka (za ANO) v čele dvou ministerstev zároveň. Babiš dal při jmenování Havlíčka ministrem dopravy najevo, že jej chce v čele tohoto resortu a zároveň i ministerstva průmyslu a obchodu ponechat do konce volebního období. V Otázkách Václava Moravce řekl Filip, že by mohl výhrady premiérovi vyjádřit na jaře během jednání o rozpočtu na příští rok.
Filip volá po dohodovacím řízení kvůli plánu nechat Havlíčka na dvou ministerstvech
Komunisté, o jejichž toleranci se opírá nynější kabinet, neskrývají nespokojenost s premiérovým záměrem, že bude Karel Havlíček řídit dvě ministerstva rok a půl. Podle šéfa strany Vojtěcha Filipa mají ale omezené možnosti, jak dát premiérovi nelibost najevo, protože požadavek na to, aby měl každý resort vlastního ministra, není součástí toleranční smlouvy. Na jaře by se to ale mohlo změnit.
„Není to předmět naší dohody o toleranci. Musel bych v rámci nějakého dohodovacího řízení, které máme uzavřeno v dohodě o toleranci, říct, že například v dubnu, v březnu, při tvorbě státního rozpočtu se mi nejeví, že dostatečně vyjednáváme jednotlivé kapitoly. (…) Toho se chystám využít,“ řekl Filip v Otázkách Václava Moravce. Na dohodovací řízení by dojít nemuselo, s Babišem chce Filip o budoucnosti ministerstva dopravy jednat neformálně již dříve.
Ani místopředseda vládního ANO Jaroslav Faltýnek ale nedokáže říct, zda Havlíček skutečně povede ministerstvo dopravy až do voleb. Míní, že prozatím se od nového šéfa dopravy očekává restrukturalizace úřadu. „Uzpůsobí strukturu tak, aby byla z jeho pohledu a z pohledu pana premiéra pro resort funkčnější,“ řekl.
Výhrady navíc mají kromě KSČM i koaliční sociální demokraté. Podle Faltýnka nejspíše budou chtít o budoucnosti ministerstva dopravy hovořit na koaliční radě.
Předseda opozičních Pirátů Ivan Bartoš v souvislosti s odvoláním předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) a jeho nahrazením Havlíčkem hovoří o spin doctoringu – Babišově snaze obrátit nelichotivou situaci ve vlastní prospěch. Kremlík musel skončit kvůli zakázce na provoz e-shopu na elektronické dálniční známky a opoziční poslanec neočekává, že by restrukturalizace vyřešila jakýkoli problém, se kterým se resort potýká.
„Staví se dálnice pomalu proto, že je na ministerstvu špatná struktura managementu? Co přináší restrukturalizace za řešení problému?“ poznamenal Bartoš. Dopravě by podle něj spíše prospělo mít na ministerstvu kompetentní lidi. Havlíčka za takového nepovažuje vzhledem k tomu, že zároveň má i jiný resort.
„Říct, že ministerstvo, které mají občané – snad po financích – nejméně rádi, protože silnice nejsou, že to vyřeší, že tam dá půlku ministra? Doufám, že koaliční partneři v tomto zareagují,“ dodal šéf Pirátů s odkazem na odmítavé postoje, které vyjádřila nejen KSČM, ale i ČSSD.
Do slučování ministerstev se nikdo nehrne
Jinou otázkou je případné sloučení ministerstev dopravy a průmyslu, o kterém se politici ANO rovněž zmiňovali, ale kvůli nutné změně kompetenčního zákona není zatím na pořadu dne.
„Nemá smysl, aby menšinová vláda předkládala bez dohody s ostatními subjekty ve sněmovně změnu kompetenčního zákona,“ připustil Jaroslav Faltýnek. Zopakoval argumenty svého stranického šéfa, který připomněl, že sloučení resortů v minulosti již navrhovala ODS, je ale podle něj potřeba nejprve případné změny důkladně prodebatovat.
Vojtěch Filip by se zásahu do kompetenčního zákona nebránil, domnívá se ale, že by mělo jít spíše o upřesnění toho, co má které ministerstvo na starost. Ivan Bartoš potom volá hlavně po lepší spolupráci úřadů. Ty spolu podle něj spíše soutěží. „Dělali jsme dostupné bydlení, zákon o sociálním bydlení – to je pod MMR. K tomu logicky potřebujeme ministerstvo práce a sociálních věcí, protože to je otázka sociální. Ale resorty se nejsou schopny domluvit,“ poukázal.
Že by sloučení něco přineslo, však šéf Pirátů pochybuje. Jedinou možnou úsporou, kterou si dokáže představit, je plat jednoho ministra.