Letěl přes půl zeměkoule z Austrálie do Česka. Pilot Richard Santus se s letounem československé výroby Aero 145 vrátil do tuzemska po stejné trase, kudy před 63 lety stroj letěl na opačný kraj světa z Kunovic, kde stroj vyrobili. Letoun si přivezl pro své muzeum v Podhořanech na Chrudimsku, kde si jej veřejnost může prohlédnout od pondělního večera.
Dvacet tisíc kilometrů ve vzduchu s historickým letounem. Pilot si z Austrálie dovezl československé Aero 145
Santus se na svou dvaceti tisíc kilometrů dlouhou cestu vydal 3. prosince loňského roku. Do Česka chtěl přiletět do Vánoc, některé asijské země mu však nechtěly povolit přelety a přistání na jejich území. Podezíraly jej, že pašuje zboží nebo převáží drogy.
„Nebudu zastírat, byly to nervy,“ hodnotí zpětně pilot cestu. „Na čtyřech místech jsem byl omezen na svobodě a pak už jsem si na to skoro zvyknul,“ pokračuje. Dvakrát musel přelet přerušit, letadlo odstavit a vrátit se s nepořízenou.
Podobných letounů vyrobili konstruktéři v padesátých letech v Praze a Kunovicích na 580. Čtyřmístný stroj s doletem až 1700 kilometrů a cestovní rychlostí 250 kilometrů za hodinu sloužil třeba jako aerotaxi.
Typ, který bude součástí Santusova muzea, je jedním z pěti aerovek, které se do Austrálie dostaly v padesátých a začátkem šedesátých let.