Dává smysl propojit řízení letového provozu nad střední Evropou, říká ředitel české služby

29 minut
Jan Klas v Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Letecká doprava se postupně vrací na výsluní, z nějž ji smetla covidová pandemie a s ní související zákazy cestování. Generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas si ovšem nemyslí, že by bylo snadné aktuální růst udržet – i kvůli proměnám, které leteckou dopravu v blízké budoucnosti čekají. Letectví v příštích letech přejde na nová – a nákladnější – paliva a navíc bude dál čelit konkurenci pozemní dopravy, zejména rychlovlaků. Jan Klas byl hostem Interview ČT24, rozhovor s ním vedl Daniel Takáč.

Šéf Řízení letového provozu si nemyslí, že by v nejbližších letech stoupla letecká doprava nad úroveň posledního předcovidového roku 2019, k němuž se stále vztahuje. Na jedné straně sice vnímá „obrovský hlad po cestování“ – ale hlavně po turistických cestách. Obchodních cest ubylo. „Došlo ke změnám v chování,“ podotkl.

Samotné letectví čeká navíc v blízké budoucnosti proměna nepodobná té, k níž kráčí doprava pozemní. Jan Klas sice neočekává tak rychlou elektrizaci letecké dopravy, jakou zřejmě projdou automobily, ale „zelené“ změny budou patrné i ve vzduchu.

„Nahrazení klasického paliva bude probíhat ve dvou krocích. První je to, čemu říkáme SAV – sustainable aviation fuel – paliva, která mohou být i kombinována se standardními, která výrazně snižují emise. To je věc, která se může odehrát v řádu roků. Je to ale výrazně dražší, takže (je třeba) nastavit pravidla tak, aby někdo netěžil z toho, že bude létat na stará paliva,“ shrnul.

Předpokládá, že budoucností letecké dopravy bude i úzká spolupráce s tou železniční. Vlaky sice považuje Klas za konkurenci pro letadla, ale ne zcela nevítanou.

„Bylo by fajn, pokud by to bylo komplementární, pokud by ty dopravy na sebe navazovaly. Tam, kde je výhodnější a pohodlnější vlaková doprava, fajn. Ale mít možnost se po železnici dostat na letiště a přesunout se někam, kde zase navazuje železnice – což se u nás nedaří. To je první věc. A druhá věc (…), každá hromadná doprava je lepší než osobní doprava autem,“ podotkl. U tras do 350 kilometrů považuje za příjemnější cestovat vlakem než letadlem, pokud vlak nabízí dostatečný komfort.

Ve významné změny doufá Jan Klas i u samotné služby řízení letového provozu. Byl by pro to, aby nefungovala výhradně na národní bázi a každá malá země měla své vlastní řízení. Často je to podle něj neefektivní.

„Systém dnes nemá logiku, ať z hlediska nastavení ekonomických parametrů, tak z důvodu, že v menších státech nemůžete efektivně zorganizovat službu řízení letového provozu. Máme hlavní metodu, jak zvyšovat kapacitu, že prostor krájíme na sektory. Když máte hodně malý stát, vyjde vám, že navyšování počtu sektorů natolik zvyšuje koordinační potřeby, že už se to nevyplatí. Organizovat vzdušný prostor ve větším celku, třeba středoevropském, dává smysl,“ poukázal.

Ohradil se však proti myšlenkám, že by vzniklo společné celoevropské řízení letového provozu. Ke společnému řízení provozu nad střední Evropou by podle Klase ani nebylo potřeba, aby vzniklo jednotné středoevropské středisko. Míní, že společná práce by šla vykonávat i za existence více národních institucí. „Dnes se dá virtuálně integrovat,“ nastínil svoji představu.

K jejímu uskutečnění možná není daleko. Maďarsko, jehož řídící provozu jsou přetížení, už požádalo další státy o pomoc. „Maďarský ředitel přišel s iniciativou, abychom se pokusili lépe sdílet mezi Maďarskem, Rakouskem, Českou republikou, případně Slovenskem. Uvidíme, jak se to vyvine,“ uzavřel Jan Klas.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 34 mminutami

Politici i odborníci reagují na Babišovo oznámení o Agrofertu

Andrej Babiš (ANO) oznámil, že se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Po jeho smrti má připadnout jeho dětem. Prezident krok ocenil a oznámil, že Babiše jmenuje premiérem 9. prosince. Politici a odborníci upozorňují, že bude důležité, jak konkrétně bude vzdání se vypadat.
před 45 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 47 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...