Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo šest kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov. Bude sloužit i jako obchvat Vysokého Mýta, kterému by měl výrazně ulevit od tranzitní dopravy. Odpoledne ŘSD zprovozní další část D35, a to mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou v Královéhradecku. Ani jeden z úseků zatím nebude napojený na dálniční síť.
Na dosavadní průtah Mýtem, státní komunikaci I/35, je úsek u Vysokého Mýta napojen nájezdy před a za městem. Obchvat by měl městu i tak pomoct. Vysokým Mýtem nyní denně projíždí kolem dvaceti tisíc aut. „Doufáme, že už samotné otevření obchvatu odvede významný podíl tranzitní dopravy z města a zvýší bezpečnost a zlepší životní prostředí,“ řekl starosta František Jiraský (Nestraníci).
Součástí stavby je i šest dálničních mostů, jeden na menší silnici a čtyři nadjezdy, dvě mimoúrovňové, tři okružní a tři stykové křižovatky. Celková délka protihlukových stěn dosáhne 3318 metrů. Sdružení firem Eurovia CS, M-Silnice a Stavby mostů stavbu za 2,4 miliardy korun bez daně zahájilo v listopadu 2023.
Stavělo se dráž, ale rychleji
Cena je oproti původní vzešlé z výběrového řízení asi o půl miliardy korun vyšší, doba výstavby se zkrátila o pět měsíců. „Navýšení spočívá zejména ve valorizaci, protože součástí smluvních podmínek je inflace. Je tam také částečná úhrada za akceleraci a také změny během výstavby. Asi nejkomplikovanější byly sanace zemin v podloží, kdy se objevily jiné geologické podmínky, než se původně předpokládalo, a musely se učinit změny během výstavby,“ řekl novinářům generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
V úseku se zatím nebude platit dálniční poplatek. Na ten se budou muset řidiči připravit až po napojení na další části dálnice D35. V létě 2026 otevře ŘSD úsek Ostrov – Vysoké Mýto k tunelu Homole, koncem roku 2026 pak celý úsek, který se napojí na právě otevřenou část.
Tranzitní dopravy se Vysoké Mýto zcela zbaví až po výstavbě severozápadního obchvatu, který odvede automobily ve směru na Choceň a opačně. Vozidla zatím musejí projíždět po menších silnicích poblíž centra města. Stavbu připravuje Pardubický kraj jako jeden z přivaděčů na dálnici, stát na ni přislíbil 600 milionů korun.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc, zatím je z ní hotových několik vzájemně nepropojených částí. Po dokončení bude D35 severní alternativou k přetížené dálnici D1.







