Čepický: Chceme dobře fungující městskou dopravu, nebo parkovací anarchii?

Před pár dny jsem se šel podívat do pražského Centra architektury a městského plánování na přednášku o dalším rozvoji tramvajové dopravy v Praze. Ve slovech představitelů města, účastnili se například radní Adam Scheinherr nebo Petr Hlaváček, s radostí nacházím opravdový zájem o veřejnou dopravu a její rozvoj. Ovšem dlouhodobě mám pocit, že městu uniká jeden základní problém.

Ačkoliv se investují nemalé prostředky do technologické preference tramvají a autobusů, skutečná podpora městské dopravy v ulicích je mnohdy na prachbídné úrovni. Pokusím se vysvětlit proč.

Základní preference městské dopravy (hovořím zejména o dopravě tramvajové, ale situace je v obecné rovině platná i pro trolejbusy a autobusy) se dá rozdělit na dva druhy. První nazvěme technologickou či technickou, zahrnout pod ni můžeme vytváření signálních plánů světelných křižovatek, které detekují vozidla městské dopravy a snaží se je „procpat“ co nejrychleji, nebo vymezování oddělených pruhů tak, aby tramvaje, autobusy a trolejbusy nezdržovaly kolony individuální dopravy.

Nás ale bude zajímat jiný druh preference: Včasné a účinné potírání a řešení dopravních přestupků ostatních účastníků silničního provozu tak, aby jejich neumětelstvím netrpěly tisíce cestujících, kteří se pohybují tím pro město nejvhodnějším způsobem – veřejnou hromadnou dopravou. V tomto ohledu Praha začíná výrazně zaspávat, přestože v rukou má všechny nástroje, které jsou potřeba.

Výraznou překážkou přesné a rychlé městské dopravy je naprosto živelné parkování osobních automobilů, které Praha nezvládá efektivně řešit, a raději se zaměřuje například na – pro chod města marginální – špatné parkování v modrých zónách. Řidiči tramvají a dispečeři dopravního podniku ale denně řeší špatně zaparkovaná auta, jež přímo či nepřímo blokují provoz městské dopravy a zdržují tím tisíce lidí. Hříšníci navíc mnohdy odjíždějí zcela beztrestně, přestože jejich konáním vznikla nemalá škoda.

Problém je tak daleko, že vznikají vyloženě absurdní situace. Například kvůli špatně zaparkovanému automobilu se nedávno musela hodinu odklánět tramvajová doprava z Korunní ulice, aby odkloněné tramvaje dorazily ke Zvonařce a zjistily, že na místě stojí na kolejích jiné špatně zaparkované auto a nedá se projet ani tam. Na odtah se kvůli tomu muselo čekat v obou případech téměř hodinu, desítky spojů nabraly výrazná zpoždění, jezdily po jiných trasách, tisíce cestujících přijely tam, kam měly namířeno, pozdě a tramvajová doprava se ještě hodiny rovnala do přesného stavu.

Pomohla by odtahová služba dopravního podniku?

A takové události se opakují vskutku denně. Pokud byste očekávali tlak například na včasné odtahy, očekávali byste marně. Kvůli desítkám minut čekání se často stihne dostavit majitel vozidla a nezřídka odjíždí bez jakéhokoliv postihu, přestože dopravnímu podniku jeho jednáním reálně vznikají vícenáklady, nemluvě o škodě cestujících. Možná by bylo načase zřídit odtahovou službu přidruženou pod dopravní podnik, která by odtahy blokujících vozidel mohla řešit přednostně a co nejrychleji. A ne, proboha, za hodinu.

Po celé Praze je navíc spousta zákazů zastavení, které za tichého přihlížení zodpovědných řidiči osobních automobilů programově ignorují. I toto živelné parkování v důsledku umí městskou dopravu výrazně zpozdit. Špatně parkující totiž mnohdy blokují běžný jízdní pruh, individuální doprava musí jezdit po kolejích – a pokud se vyskytne dopravní zácpa, netvoří se vedle kolejí, ale na nich, tedy v koloně zbytečně stojí i tramvaje. To běžně vídáme například v okolí náměstí Bratří Synků, Strossmayerova náměstí, na předmostí Palackého mostu, ale také v nejužším centru v Jindřišské.

Tohle je tedy ta slibovaná preference?

Ale nejsou to jediné situace, kdy je městská doprava zbytečně zdržována. Denně se v ulicích šourají desítky tramvají za skupinkami dovádějících turistů na koloběžkách, denně se tramvaje plazí za ztrápenými koňmi tahajícími nejužším centrem spřežení (kde je v tomto případě spravedlivý hněv ochránců zvířat?), denně tramvaje blokují ploužící se nekonečné kolony pseudoveteránů a desítky autobusů Hop-on Hop-off vozících za nekřesťanské peníze úzkými a už tak plnými uličkami Prahy turisty sem a tam. Celý den.

Hulvátské paradoxy

V důsledku tedy město vynakládá nemalé úsilí vedoucí k preferenci tramvají, aby mohly volně projíždět křižovatkami, je třeba se však tázat, k čemu to je, když tytéž tramvaje o pár zastávek dále zbytečně stojí kvůli jedincům, kteří opovrhují základními pravidly stanovenými pro zajištění fungování města.

Největším paradoxem pak je následující příběh, který se s minimálními obměnami prakticky neustále opakuje. Řidič špatně zaparkovaného auta blokujícího tramvajový provoz se po mnoha minutách dostavuje a odjíždí se slovy, že se kvůli pár minutám přece nic moc nestalo, že si potřeboval jen něco zařídit. Na dotaz, proč tedy nepřijel městskou dopravou, když nemá kde zaparkovat, odpovídá, že sockou nejezdí, protože nemá čas a městská jezdí neustále pozdě. No aby pozdě nejezdila, když kolem sebe máme tolik podobných hulvátů. Možná by bylo načase dát jim najevo, že nás přestali bavit.

Od dopravy přes žurnalistiku zpět k dopravě.
K novinařině se dostal skrze své dvě veliké záliby: Pasivní sledování hokeje a problematiku veřejné dopravy, zpočátku zejména trolejbusové a zejména ústecké. Nejprve psal v Ústí nad Labem o dopravě do již zaniklého týdeníku, mezi lety 2011 a 2016 pak působil v České televizi na pozici redaktora webu ctsport.cz. Zájem o veřejnou dopravu ho však neopustil a postupně sílil, až jej před dvěma lety donutil vyměnit kancelář na Kavčích horách za poněkud menší, avšak pojízdnou. Nyní řídí tramvaj po pražských kolejích a čas od času se vrátí ke klávesnici.

Vít Čepický
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Meteorologové varují před extrémně silnou bouřkou. Vznikla na Příbramsku

Hasiči hlásí desítky událostí kvůli bouřkám, nejčastěji čerpají vodu ze zatopených sklepů a garáží, nebo odstraňují spadlé stromy. Meteorologové před půlnocí ze středy na čtvrtek varovali před extrémně silnou bouřkou, která vznikla na Příbramsku. Dál ovlivní jihovýchodní polovinu Středočeského kraje a jihovýchodní oblasti Prahy, doplnili. Výstraha před silnými bouřkami vydaná ve středu před polednem Českým hydrometeorologickým ústavem (ČHMÚ) se týká většiny republiky.
10:24Aktualizovánopřed 20 mminutami

Vláda se shodla na zvýšení platů vojáků, policistů i hasičů

Vojákům se zvýší platové tarify. Od 1. července letošního roku v nižších hodnostech o 7,5 procenta, ve vyšších o pět procent. Další stejné navýšení bude následovat od 1. ledna příštího roku, oznámila po středečním jednání vlády ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Přidáno dostanou i policisté a hasiči.
před 27 mminutami

Resort spravedlnosti má vládě předložit časovou osu bitcoinového daru

Vláda uložila ministerstvu spravedlnosti předložit časový sled událostí vedoucích k miliardovému bitcoinovému daru, řekl po jednání kabinetu a Bezpečnostní rady státu (BRS) ve středu pozdě večer premiér Petr Fiala (ODS). Rada konstatovala, že každá bezpečnostní složka státu a Finanční analytický úřad postupovaly podle své zákonné povinnosti. Víc nelze říct kvůli vyšetřování, dodal premiér. Právo ve věci informovat si vyhradil vrchní státní zástupce v Olomouci. Kvůli případu v pondělí skončí ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS).
20:04Aktualizovánopřed 32 mminutami

Náhubek či vodítko. Města „krotí“ pohyb psů, za porušení vyhlášek hrozí pokuty

Strážníci ve více obcích museli v posledních dnech řešit hned několik útoků psů na kolemjdoucí, cyklisty nebo na další pejskaře. Radnice se snaží pohyb psů regulovat vyhláškami, za jejichž porušení hrozí pokuta i sto tisíc korun.
před 2 hhodinami

Nizozemsko je strategickým partnerem, řekl Pavel po jednání s králem

Nizozemsko je českým strategickým partnerem, země sdílí vazby v NATO a Evropské unii i stejné pohledy na bezpečnostní a zahraniční politiku, řekl po jednání s králem Vilémem-Alexandrem v Praze prezident Petr Pavel. Země se podle něj shodují na tom, že Ukrajina představuje jeden ze základních pilířů evropské bezpečnosti. Nizozemsko vnímá Česko jako nepostradatelného partnera v úsilí vybudovat bezpečnou a silnou Evropu, dodal nizozemský král.
11:23Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Odpovědnost za pohotovosti se zřejmě přesune z krajů na pojišťovny

Poslanci rozhodli, že odpovědnost za zřizování lékařských pohotovostí se zřejmě přesune z krajů na zdravotní pojišťovny. Pohotovosti pro dospělé by měly být ze zákona v nemocnicích s urgentními příjmy a pro děti u poskytovatelů akutní lůžkové pediatrické péče. Dolní komora předlohu doplnila například o zvýšení rodičovského příspěvku v případě narození dvojčat či vícerčat z nynějších 525 tisíc korun na 700 tisíc korun podle návrhu lidovce Šimona Hellera.
09:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Česko podepsalo smlouvu na dostavbu Dukovan

Finální dohody k dostavbě Dukovan byly podepsány, potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Stavět je bude korejská KHNP. Nejvyšší správní soud (NSS) dříve ve středu zrušil na základě kasačních stížností EDU II a KHNP předběžné opatření, které zakazovalo kontrakt podepsat. Šéf resortu průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v reakci na to řekl, že otevřené okno příležitosti je nutné využít.
10:59Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Studenti šli na exkurzi do Ruského domu. „Absolutní šílenství,“ míní hejtmanka

Středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) odsoudila nedávnou návštěvu studentů sedlčanského gymnázia v Ruském domě v Praze. V době, kdy je Rusko válčícím agresorem, je taková exkurze absolutním šílenstvím, napsala na síti X. Ředitel školy Radomír Pecka řekl, že program se měl týkat díla Alexandra Sergejeviče Puškina a byl určen pro studenty ruského jazyka. Akce se připravovala narychlo, záležitost vedení školy mrzí.
před 9 hhodinami
Načítání...