Zřejmě největší dinosaurus Evropy se našel na portugalské zahrádce

Vědci odkryli na zahradě v Portugalsku kosti, které by mohly patřit největšímu nalezenému dinosaurovi v Evropě. Zkamenělá žebra podle vědců patří brachiosaurovi a jejich velikost naznačuje, že jejich majitel mohl mít 25 metrů na délku a 12 metrů na výšku.

Vykopávky na zahradě ve městě Pombal začaly už v roce 2017, kdy si její majitel všiml kusů zkamenělých kostí a kontaktoval vědce z Lisabonské univerzity. Tento měsíc pak podle deníku Guardian španělští a portugalští paleontologové začali odkrývat obratle a žebra, které podle jejich mínění patří brachiosaurovi, jednomu z nejtěžších suchozemských živočichů všech dob.

„Podobný nález všech žeber zvířete není obvyklý, tím spíše v této poloze, která zachovává jejich původní anatomické umístění,“ sdělila Elisabete Malafaiová z Lisabonské univerzity.

Přirozená poloha zkameněliny podle vědců dává naději, že vykopávky odkryjí i další části těla dinosaura. Hornina, v níž byla kostra nalezena, naznačuje, že zkamenělina je asi 150 milionů let stará.

Brachiosaurus vážil několik desítek tun, měl vzpřímený krk, čímž se podobal dnešní žirafě. Přední nohy měl vyšší než zadní a i s krkem měřil asi 12 metrů. Zřejmě se také podobně jako žirafy živil, protože bez problémů dosáhl do korun stromů.

Vědci také pracují s možností, že žil většinu života ve vodě – byl totiž tak těžký, že mu voda mohla pomáhat jeho tělo nadnášet, nicméně tato hypotéza zpopularizovaná slavným obrazem Zdeňka Buriana je už spíše opouštěná. Kostry brachiosaurů byly dosud nalezeny v Severní Americe, v Tanzanii, Alžírsku nebo Portugalsku.

Vizualizace brachiosaura