Luxusní turistický balon má být alternativou cest do kosmu

Americká společnost Space Perspective představila vizi svého „kosmického balonu“. Ten se sice nepodívá ani na hranici kosmického prostoru, ale turistům za relativně nízkou cenu  nabídne luxusní let do výšky, kam by se jinak nedostali.

Space Perspective zveřejnila vizualizace svých přepychových kabin, které chce od konce roku 2024 začít vypouštět z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě. Mají být podvěšené pod balony, které tyto kabinky s turisty dopraví k hranici kosmického prostoru. Firma zatím prodala přes šest set letenek, každou za 125 tisíc dolarů – v přepočtu asi 2,75 milionu korun.

Kabinku navrhla společnost Neptun. Tvoří ji jakýsi „vesmírný salonek“ s okny vysokými 1,5 metru a hlubokými pohodlnými sedadly. Místnost je laděná do tmavých, fialových tónů a má tlumené osvětlení – představuje tedy výrazný kontrast oproti klasicky bílým kabinám v komerčních kosmických lodích. Součástí salonku je také bar s pestrým výběrem nápojů, zdůrazňuje ve svých materiálech Space Perspective. 

Vizualizace kabiny balonu Space Perspective
Zdroj: Space Perspective

Let do vesmíru to není

Balon, který salonek vynese na oblohu, má být schopen dosáhnout výšky asi třiceti kilometrů nad zemským povrchem. To je sice asi třikrát výše, než se dostanou komerční letadla, ale stále je to výrazně méně, než umí turistické kosmické lodě. 

Například společnost Virgin Galactic donese platící zájemce do výšky asi 75 kilometrů, Blue Origin patřící Jeffu Bezosovi zase slibuje překročení takzvané Kármánovy hranice ve výšce sta kilometrů – ta se běžně udává jako hranice vesmírného prostoru. Společnost SpaceX létá i vysoko nad tuto pomyslnou linii.

„Dostaneme se nad 99 procent zemské atmosféry,“ komenovala pro agenturu AFP spoluzakladatelka Space Perspective Jayne Poynterová. „To znamená, že cestující opravdu uvidí inkoustovou čerň vesmíru.“

Pro let balonem není zapotřebí žádný speciální výcvik, účastníci ani nemusí splňovat nějaké zvláštní podmínky. Let samotný na rozdíl od toho raketou není náročný na lidský organismus – balon stoupá vzhůru poklidnou rychlostí asi 19 kilometrů za hodinu, což turistům současně umožní dostatečně dlouho si pohled na Zemi pod nimi užít. Společnost se také prezentuje jako ekologičtější alternativa k raketovým palivům – její lety mají nulové emise oxidu uhličitého – vodík pro balon totiž hodlá získávat z obnovitelných zdrojů, nikoli z fosilních paliv.

Cenové srovnání

Cena za dvouhodinovou cestu vzhůru, dvouhodinový let ve třiceti kilometrech a dvouhodinovou cestu dolů, která končí přistáním do oceánu, je výrazně nižší než cena letenek Virgin Galactic, které stojí v přepočtu asi deset milionů korun.

Blue Origin své ceny nezveřejňuje, ale předpokládá se, že jsou ještě vyšší. A každý ze čtyř podnikatelů, kteří letěli na Mezinárodní vesmírnou stanici na lodi SpaceX, zaplatili za tuto výsadu společnosti Axiom Space údajně 55 milionů dolarů – tedy přes miliardu korun. 

„Chtěli jsme najít cestu, která by změnila způsob, jakým lidé přemýšlejí o letech do vesmíru, která by je učinila mnohem přístupnějšími a dostupnějšími,“ řekla Poynterová.

Cestující nezažijí pocit beztíže

U vesmírného letounu společnosti Virgin a rakety Blue Origin se cestující mohou po vypnutí raketových motorů odpoutat a vznášet se, ale loď ještě několik minut letí vzhůru, než ji gravitace stáhne zpět dolů. Cestující na kosmických lodích SpaceX a na ISS zažívají podobně zdánlivý stav beztíže, protože plavidla obíhají kolem Země.

Space Perspective plánuje v prvním roce 25 letů, přičemž všechna místa jsou již nyní rezervována.