Nizozemské aerolinky KLM uskutečnily jako první na světě komerční let s cestujícími s využitím syntetického leteckého paliva vyrobeného z udržitelného zdroje. Letadlo s tímto palivem letělo minulý měsíc z Amsterdamu do Madridu, oznámila tato letecká společnost.
Nizozemské aerolinky jako první na světě podnikly let se syntetickým palivem
Vývoj a využití syntetického paliva a biopaliva jako alternativy k současnému kerosinu jsou považovány za důležitou součást úsilí o snížení emisí skleníkových plynů z letectví. Šéf KLM Pieter Elbers dodal, že udržitelné palivo možná nejvíce přispěje ke snížení emisí u nových letadel.
Letadlo KLM Boeing 737-800 použilo běžné palivo smíchané s 500 litry syntetického kerosinu vyrobeného firmou Royal Dutch Shell. Syntetické palivo tvořilo více než pět procent paliva potřebného na cestu.
Lety s kerosinem, ve kterém je přimícháno biopalivo, se staly již běžnou záležitostí. KLM v roce 2011 jako první použily při komerčním letu směs tvořenou z poloviny kerosinem a z poloviny jedlým olejem. Vývoj plně syntetických pohonných hmot ale trval déle.
Recyklace oxidu uhličitého
Syntetické palivo pro letecké motory se získává z oxidu uhličitého a vody, ale elektrolýza, která se používá k získání vodíku v tomto procesu, potřebuje velké množství energie. Palivo pro KLM bylo vyrobeno v laboratoři Shellu za použití oxidu uhličitého zachyceného v největší evropské rafinerii ropy, v Pernisu u Rotterdamu, a z farmy se skotem v severním Nizozemsku.
Prezidentka Shellu pro Nizozemsko Marjan van Loonová uvedla, že cílem teď je, aby se syntetické palivo přeměnilo z pouhé technické možnosti do něčeho, co je ekonomicky životaschopné. Je proto nutné snížit náklady a zrychlit produkci, napsala agentura Bloomberg.