Ve Francii se našla kost obřího dinosaura. Vážil jako sedm tyranosaurů

Francouzští paleontologové našli gigantickou stehenní kost patřící býložravému dinosaurovi. Kost měřící dva metry a vážící půl tuny pochází ze zvířete, které žilo před 140 miliony let, uvedla agentura Reuters.

Vědci pracující na nalezišti v západní Francii zde od roku 2010 objevili mnoho pozůstatků sauropodů, tedy dlouhokrkých a býložravých plazů, kteří byli na Zemi rozšířeni v pozdní juře. Mezi odkryté nálezy patří i stehenní kost.

„Jedná se o významný nález. Byl jsem velmi překvapen, v jak dobrém stavu se stehenní kost zachovala,“ řekl Ronan Allain, paleontolog z pařížského přírodopisného muzea. Podle něj zvíře vážilo čtyřicet až padesát tun.

Allain uvedl, že vědci na francouzském nalezišti vykopali přes 7500 fosilií, které patřily více než čtyřiceti různým druhům. To z místa poblíž města Cognac dělá jedno z největších nalezišť v Evropě.

Obři mezi obry

Aktuální nález řadí dinosaura mezi ty největší, které věda zná. Určit ale, který byl úplně největší, je nesmírně složité; rekonstruovat celkovou podobu z několika kosterních pozůstatků je velmi náročné.

Zřejmě úplně nejtěžším dinosaurem byl jihoamerický Patagotitan mayorum. Na délku měřil kolem 37 metrů, jeho hmotnost dosahovala až 69 tun. To přibližně odpovídá hmotnosti amerického raketoplánu. Draví dinosauři byli mnohem lehčí, například slavný Tyrannosaurus rex vážil kolem sedmi tun.