Na eskalátoru se nevyplatí předbíhat, ukazuje věda. Dvě řady stojících pasažérů jsou rychlejší

O prázdninách hrozí zácpy v metru, rekonstrukce v Praze ostatně už v pondělí přivedla stanici Pražského povstání ke kolapsu. V Londýně vědci zkoumali, jak zácpám v metru předcházet – a upozornili na to, že se vyplatí nechodit po eskalátoru. Pohybující se člověk totiž zabírá více místa, kapacitu jezdicích schodů tím snížuje a vytvářeným „koridorem“ fakticky prodlužuje frontu před schody. 

Nepsané zákony pohybu po eskalátorech, ať už v metru nebo třeba obchodních domech, kopírují pravidla silničního provozu: lidé na pravé straně se pohybují pomalu, nebo vůbec, ti v „levém pruhu“ rychleji. Díky tomu mnohdy bývá levá část jezdících schodů prázdná a vyhrazená právě pro spěchající cestující.

Výzkum z Velké Británie ale ukazuje, že toto tradiční fungování nedává z hlediska vytíženosti eskalátorů a rychlosti pohybu po nich smysl – je totiž výrazně pomalejší, než kdyby lidé bez hnutí stáli v obou řadách. Podle autorů řady studií vznikají v důsledku zaběhlého systému dlouhé řady čekajících, které brání tomu, aby běžela doprava rychle a bez průtahů.

Například výzkum, který proběhl v londýnském metru, ukázal, že 74,9 procenta cestujících na jezdících schodech stojí. Nedává tedy úplně smysl, aby byl celý jeden „pruh“ vyhrazený jen čtvrtině lidí.

Při dynamickém pohybu po eskalátoru navíc člověk potřebuje výrazně více místa. Měření ukázala, že stojící člověk zabírá průměrně 0,3 metru čtverečního, zatímco osoba v pohybu vyžaduje tři čtvrtě čtverečního metru, tedy víc než dvojnásobek. Omezený prostor, jakým je třeba eskalátor, tak svede pojmout dvakrát více lidí, když stojí, místo aby se pohybovali.

Pasažérská nápodoba 

Když se v Londýně testovalo, co se stane při zákazu pohybu po jezdicích schodech, vyšlo najevo, že embargo plynulosti přepravy prospívá. Za hodinu schody dokázaly přepravit o 27 procent cestující více než za libovolného provozu (nutno dodat, že londýnské eskalátory jsou tradičně velmi vytížené).

Současně se ukázalo, že v prostředí jezdících schodů lidé velmi často napodobují chování těch, kdo jsou těsně před nimi – tedy pokud se lidé před nimi pohybují, pak je následují. A když se zastaví, tak i oni stojí. Vědci tedy doporučují, aby lidé v případě přeplněných eskalátorů prostě stáli v obou pruzích, ostatní je napodobí a doprava pak bude plynulejší.