Kolem Země proletí asteroid, který vypadá jako lidská lebka. Může jít o mrtvou kometu

Za necelý měsíc se k Zemi přiblíží planetka, která je z vědeckého hlediska velmi důležitá – může jít totiž o zbytek mrtvé komety. Pozornost laiků si ale získává spíše svým tvarem – vypadá totiž jako lidská lebka. Alespoň tak ji zachytily objektivy dalekohledů při minulém průletu.

Umělecká představa o asteroidu 2015 TB145
Zdroj: JOSÉ ANTONIO PEÑAS/SINC

Roku 2015 objevili astronomové asteroid, který dostal poněkud nudné jméno 2015 TB145. Všimli si ho, když prolétal kolem naší planety – stalo se to přesně v předvečer Všech svatých. Planetka proletěla v těsné blízkosti Země, jen 486 tisíc kilometrů daleko.

Letos v polovině listopadu ji její dráha přivede k Zemi znovu, ale tentokrát už to nebude zdaleka tak blízko jako minule – k naší planetě se přiblíží jen na 38 milionů kilometrů. Riziko srážky tedy neexistuje; přesto se o asteroidu zřejmě bude psát hodně.

Může za to jeho podoba. Když roku 2015 letěl kolem Země, podařilo se astronomům pomocí špičkových dalekohledů pořídit hned několik fotografií tohoto vesmírného tělesa. Na obrázcích se objevil v podstatě kulatý kámen, ale v místech, kde by měla lidská lebka oči, má dvě prohlubně – alespoň z některých úhlů.

Nejlépe je to vidět na radarovém snímku, který pořídili vědci observatoře na Arecibu – je na této fotografii:

Radarový snímek asteroidu 2015 TB145
Zdroj: NAIC-Arecibo/NSF

Asteroid je podle studie z roku 2017 v průměru velký asi 625 metrů, z hlediska vesmíru je tedy spíše drobnější. Pro srovnání: asteroid, který vymazal ze zemského povrchu dinosaury, měřil přibližně 10 kilometrů.

Ani v roce 2015, ani nyní nebude mít jeho průlet na Zemi žádný dopad, ale o to zajímavější je pro vědce. Podle NASA totiž jak jeho dráha, tak i jeho rychlost naznačují, že by mohlo jít o mrtvou kometu, která už nemá svůj nejtypičtější symbol – ohon. Zřejmě o něj přišla příliš mnoha průlety kolem Slunce; trvá to podle odhadů vědců přibližně 500 obletů komet kolem Slunce.

Věda o těchto tělesech moc neví. Astronomové spekulují, že mrtvými kometami může být mnoho asteroidů ve sluneční soustavě – teoreticky až polovina všech asteroidů, které se pohybují v blízkosti Země. Pozorování této komety tak může vědcům pomoci lépe pochopit jejich chování a vlastnosti.

Za 11 let se jiný asteroid přiblíží na pouhých 40 tisíc km

Navíc to bude na dlouhou dobu poslední šance pozorovat toto těleso zblízka. V letech 2024, 2028 a 2037 ho totiž jeho dráha zanese mnohem blíže k Venuši a Merkuru než k Zemi. Příštího setkání se zemí se tak většina čtenářů tohoto článku nedožije: podle údajů NASA se k Zemi vrátí znovu až roku 2082, kdy by se měl dostat na přibližně třetinovou vzdálenost mezi Zemí a Sluncem.

Pozemšťané ale o těsné průlety asteroidů ani tak nebudou v blízké budoucnosti ochuzení. Už v srpnu 2027 totiž jen 299 tisíc kilometrů od Země proletí asteroid 1999 AN10. A v polovině dubna 2029 by měl pouhých 37 400 kilometrů od Země proletět asteroid 99941 Apophis. Toto těleso pojmenované po egyptském božstvu smrti se tedy dostane asi do desetinové vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem.