Sto stupňů pod nulou. Na Antarktidě může být mnohem větší zima, než si kdo myslel

Antarktida je ještě chladnějším místem, než se vědci dosud domnívali. V extrémních případech mohou teploty na některých místech klesat téměř až ke sto stupňům pod nulou.

V úzkých údolích na Antarktidě se mohou teploty pohybovat až kolem sta stupňů pod nulou. Tvrdí to vědci v nové práci, která vyšla v odborném časopise Geophysical Research Letters.

Tento výzkum by mohl zlepšit porozumění tomu, jak hluboko by teoreticky mohly teploty na Zemi klesnout.

Až donedávna se v učebnicích psalo, že nejchladnějším místem na Zemi je ruská výzkumná stanice Vostok ve východní části Antarktidy – teploty tam klesají na 89,2 stupňů pod nulou. Roku 2013 ale vědci oznámili, že ze satelitních měření vyplývá, že na některých místech hornaté části Antarktidy je ještě chladněji; kolem 93 stupňů Celsia pod nulou. Nyní vědci data ještě jednou interpretovali a ukázalo se, že minimální teploty v této části planety klesají v červenci a srpnu dokonce na 98 stupňů Celsia pod nulou.

Jak vzniká rekordní zima?

Když vědci před pěti roky poprvé upozornili na výjimečné mrazy v Antarktidě, popsali rovnou i podmínky, které jsou k něčemu takovému zapotřebí. Jsou tím zcela jasná obloha a lehký vítr. Nová studie ale přidává ještě další zásadní faktor: vzduch musí být extrémně suchý.

Extrémní teploty byly pozorovány v místech, kde se až na několik dní může „usadit“ chladný vzduch a ochladí půdu pod sebou. Díky této kombinaci se může vzduch ochladit ještě více. „V této oblasti pozorujeme období extrémně suchého vzduchu, což umožňuje teplu ze sněhu, aby ještě snadněji vyzařovalo do okolí,“ uvedl Ted Scambos, který byl hlavním autorem studie.

Ještě větší zima?

Podle autorů této práce je taková teplota v podstatě nejnižší, jaká je na Zemi jen možná. Pokud by se tyto podmínky udržely po delší dobu, například několik týdnů, mohly by teploty klesnout ještě o něco víc – ale to podle Scambose není příliš pravděpodobné.