Lidé zřejmě opustili Afriku mnohem dříve, než se dosud myslelo

Lidé zřejmě opustili Afriku před 185 tisíci lety, což je zhruba o 80 tisíc let dříve, než se dosud předpokládalo. Vědci k tomu dospěli na základě analýzy úlomku čelisti nalezené v izraelské jeskyni. S odkazem na studii publikovanou v odborném časopisu Science o tom informoval zpravodajský server BBC.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Nález, který možná přepíše učebnice

„Musíme přepsat celý příběh evoluce, nejen co se týká našeho druhu, ale všech druhů, které v té době žily v Africe,“ uvedl vedoucí studie profesor Israel Herškovic.

Závěr studie je v rozporu s dosavadním přesvědčením vědecké komunity, že moderní člověk (Homo sapiens) opustil Afriku maximálně před 130 tisíci lety, uvedl profesor Chris Stringer z londýnského přírodovědeckého muzea, který se na výzkumu nepodílel.

Pokud člověk opravdu odešel z Afriky už tak dávno, mohlo by to podle vědců znamenat, že se setkal s jinými, dnes již vyhynulými druhy.

Vědci zkoumali úlomek čelisti s osmi zuby, který se našel v jeskyni Mislija v roce 2002. K závěru, že jde o čelist Homo sapiens, dospěli s pomocí počítačové tomografie. Na jejím základě vytvořili virtuální trojrozměrný model čelisti, který porovnali s jinými fosiliemi nalezenými v Africe, Evropě a v Asii a také s novějšími lidskými kosterními pozůstatky. Jiná technika vědcům umožnila důkladně prozkoumat tkáň mezi zubem a čelistí, která je v případě Homo sapiens specifická.

Stáří fosilie vědci odhadovali s pomocí různých metod i ve třech nezávislých laboratořích; jejich závěry se shodovaly, že jde o 177 tisíc až 194 tisíc let starý kosterní pozůstatek.

Doposud nejstarší lidské fosilie byly nalezeny také v Izraeli a jejich stáří se odhaduje na 90 tisíc až 125 tisíc let.