Téměř 69 procent lidí, kteří vyzkoušeli, jak chutná cigareta, se stalo pravidelnými kuřáky. Vyplývá to z analýzy globálního výzkumu. Jeho autoři upozorňují na důležitost prevence.
Jednou a napořád. Dvě třetiny lidí si po jediné cigaretě mohou vybudovat závislost
Z výzkumu, který vedli vědci z Queen Mary University v Londýně, vyplývá, že asi 60 procent dospělých osob během života někdy vyzkoušelo kouřit. A z nich 69 procent se stalo pravidelnými kuřáky.
Spoluautor Peter Hajek věří, že studie ukazuje, jak důležité je závislosti předcházet. „Prevence, která nabídne mladým lidem méně příležitostí nebo důvodů vyzkoušet cigaretu, je dobrý nápad,“ míní vědec.
Vědecká práce, kterou zveřejnil odborný časopis Nicotine and Tobacco Research, vychází z analýzy osmi průzkumů provedených od roku 2000 do současnosti. Po třech jich vzniklo v USA a Velké Británii, poslední dva pocházejí z Austrálie a Nového Zélandu.
Celkem se podařilo získat odpovědi 216 000 respondentů. V různých výzkumech odpovídali různě: To, že začali trvale kouřit po první cigaretě, přiznalo 50 až 82 procent lidí. Průměrně takto zareagovalo 68,9 dotázaných.
Důsledky výzkumu
Vědci se snažili také zjistit, jestli tyto odpovědi nemohly být ovlivněny jinými faktory – například tím, že kuřáci v takových anketách odpovídají s menší vstřícností nebo že zatajují (případně přehánějí).
Nic takového se však nepotvrdilo. Autoři přesto zdůrazňují, že tyto výzkumy jsou založené pouze na odpovědích, které nebylo možné nějak nezávisle potvrdit či vyvrátit. Výsledky práce jsou tedy jen odhadem.
„Je možné, že někdo, kdo je celoživotním nekuřákem, někdy jako dítě ochutnal cigaretu a nezanechalo to v něm žádný dojem. Proto to buď úplně zapomněl, anebo to v tomto dotazníku nepokládal za důležité zmínit,“ popisuje Hajek. „Ale i kdyby to všechno bylo pravda, stále tu mluvíme o padesátiprocentní konverzi.“
Podle Hajeka ukazuje menší množství kouřících mladých lidí, že omezení a negativní reklama opravdu fungují a že mají reálný dopad na snižování množství kuřáků. Věří také ve vliv elektronických cigaret, ale nemá pro to doposud důkazy – měly by vzniknout další práce, které chování zákazníků prostudují.