Počítačoví boti zničili Američanům Vánoce. Vykoupili oblíbené dárky, hlavně hračky

Ve Spojených státech se na toto téma točí celé filmy – nejslavnější je komedie Rolničky, kam se podíváš z roku 1996 s Arnoldem Schwarzeneggerem: zoufalý otec se pokouší koupit svému dítěti vysněnou hračku, ale všechny exempláře už vykoupili překupníci. Roku 2017 vstoupili do hry boti, tedy softwaroví roboti.

Řada amerických webů informuje o tom, že letos byla situace zatím zdaleka nejhorší. Jedním z největších hitů amerického dárkového trhu jsou Fingerlings, malá zvířátka, která se dají nasadit na prst. Jenže v hračkářstvích je nenajdete – všechny byly vykoupeny předem přes on-line prodej. Podobná situace je i u dalších populárních hraček, například u herní konzole Nintendo NES Classic Edition.

Není to ale tím, že by někteří rodiče byli tak rychlí, problém spočívá v něčem jiném: hračky vykoupili organizovaní překupníci, kteří si pomáhají specializovanými počítačovými programy. Jak to celé funguje? Podstatu shrnuje Consumer Report: je to podobné jako s lístky na koncerty – díky specializovanému softwaru, který nakupuje za ně, jsou schopní vykoupit to, o co je největší zájem. Nedávno se takto jednomu překupníkovi podařilo vykoupit 1012 lístků na koncert kapely U2 v Madison Square Garden během pouhé jedné minuty.

EU a roboti (zdroj: ČT24)

S hračkami je to podobné. Například výše zmíněné Nintendo stojí v obchodě normálně kolem 80 dolarů, překupníci ho ale na sítích, jako je Amazon nebo eBay, nabízejí třeba za 200 dolarů. Redaktor webu TechInsider zase viděl na sítích prodávat Fingerlingy (normální cena kolem 15 dolarů) za 5000 dolarů. Spousta zoufalých rodičů je ale ochotná tyto sumy zaplatit – jinde totiž hračky neseženou.

Jak to překupníci dělají?

Taktika, kterou překupníci využívají, je nesmírně promyšlená. Nejprve analyzují, které výrobky budou nejpopulárnější. A pak na ně nasadí boty – což je zkratka slov softwarový robot.

Tyto programy studují webové adresy prodejců a dokáží podle toho předem předpovědět, jak bude vypadat adresa, na které se bude dané zboží nabízet. Prodejci tyto adresy umísťují na weby skrytě většinou několik hodin předtím, než začne samotný prodej.

Boti jsou tedy na začátek prodeje mnohem lépe připravení než lidé a umí na něj zareagovat během milisekundy. Během chvilky tak jsou schopní vykoupit veškeré zboží mnohem dříve, než stačí reagovat první lidští kupci. Pokud je potřeba, aby obešly systém capcha, který pozná bota, využívají spolupráci s platformami, jako je třeba Mechanical Turk od Amazonu, kde si každý může najmout na takové úkoly levného pracanta, nejčastěji z Asie.

Rychlejší než člověk

Boti jsou ve vyplňování formulářů a objednávání mnohokrát rychlejší než lidé, operují navíc z desetitisíců IP adres a k platbám využívají stovky kreditních karet, uvádí New York Times.

Obchodníci se tomu samozřejmě snaží bránit – využívají k tomu zejména limity, kolik zboží se dá najednou objednat, ale zvyšuje se i poptávka po specializovaných obranných botech, kteří nákupní boty odhalí a ideálně zablokují. Není to ale nic snadného. „Jde o velmi specializované nástroje, jejichž rychlosti se člověk nemůže vyrovnat,“ uvedl pro Consumer Reports Omri Iluz, ředitel společnosti, která se zabývá vývojem anti-botů.