Vypadal jako pestrý tučňák s bobřím ocasem. Kanaďané popsali nový druh opeřeného dinosaura

Podrobná analýza dinosauřích kostí v kanadských muzeích odhalila, že mezi nimi leží pozůstatky doposud neznámého druhu.

Paleontologové z kanadského Royal Ontario Museum (ROM) a Philip J Currie Dinosaur Museum identifikovali zatím neznámý druh dinosaura. Dostal jméno Albertavenator curriei, což znamená Currieho lovec z Alberty. Dinosaurus byl pojmenován podle slavného kanadského paleontologa.

Připomínal ptáka

Vědci si zpočátku mysleli, že kosti Albertavenatora patří jinému dinosaurovi, tedy jeho blízkému příbuznému Troodonovi, který žil v době před 76 miliony roky, tedy o pět milionů let dříve než Albertavenator. Oba toho měli jinak hodně společného: chodili po dvou zadních končetinách, jejich těla byla pokrytá peřím a až doposud vědci také věřili, že byli podobně vysocí – přibližně jako člověk.

Srovnání Albertavenator curriei s člověkem
Zdroj: Oliver Demuth

Nový výzkum ale popsal, že Albertavenator byl výrazně menší a současně robustnější než Trooden. Autoři na to přišli díky analýze kostí z vrcholu lebky dinosaura. „Jemné kosti malých opeřených dinosaurů jsou velmi výjimečné. Měli jsme obrovské štěstí, že nám právě objev jedné takové umožnil rozeznat Albertavenatora od jeho příbuzného,“ uvedl Dr. David Evans, který tento projekt vedl. „Doufáme, že najdeme kompletnější kostru tohoto dinosaura – pomohlo by nám to zjistit o tomto fascinujícím tvorovi více.“

Důležitost poznání

Identifikovat nové druhy jen z úlomků fosílií je velmi náročné. Situaci v tomto případě ještě komplikuje nález stovek zubů v Albertě, které byly dříve považovány za troodoní. Zuby Albertavenatora jsou jim zřejmě podobné a protože jde o nálezy izolované, nedá se mezi nimi podle všeho rozlišit.

Důležitost tohoto nálezu je enormní; ukazuje totiž, jak bohaté spektrum malých dinosaurů v dnešní Severní Americe žilo v období pozdní Křídy.

Jde o další příklad objevu neznámého druhu dinosaura, který vychází z pečlivějšího prozkoumání již starších nálezů, jež ležely dlouhá desetiletí v muzeích nebo depozitářích. Tímto způsobem paleontologové nacházejí čím dál větší množství dříve neznámých tvorů z pravěku.