Na podzim Zemi těsně mine třicetimetrový asteroid. NASA uklidňuje: srážka nehrozí

Malý asteroid se prožene kolem Země v říjnu letošního roku. Není sice ještě přesně jasné, jak blízko proletí, ale podle NASA to bude v bezpečné vzdálenosti od naší planety.

Asteroid se jmenuje 2012 TC4 a kolem Země proletí 12. října. Astronomové ho viděli jen jedenkrát, a to v roce 2012, kdy byl objeven. Tehdy se prohnal v říjnu kolem naší planety ve čtvrtinové vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem.

Asteroidy ohrožují Zemi, rozhovor s astronomem Pavlem Spurným (zdroj: ČT24)

Vědci odhadují, že asteroid měří mezi 10 a 30 metry. Je příliš malý a nejasný na to, aby ho byly pozemské dalekohledy schopné po dobu pěti let zachytit. Jak se ale bude přibližovat k Zemi, upřou se na něj objektivy těch nejsilnějších teleskopů světa, aby o něm přinesly více informací. Díky tomu budou vědci již brzy vědět další detaily o jeho dráze. Budou tak schopní upřesnit, jak blízko kolem Země proletí, uvádí zpráva NASA.

Co o něm víme

„O dráze asteroidu 2012 TC4 víme dost na to, abychom si byli jistí, že Zemi nezasáhne,“ uklidňuje předem všechny panikařící Paul Chodass z Center for Near-Earth Object Studies, které provozuje NASA v Kalifornii. Vědec veřejnost ujišťuje, že asteroid nepoletí blíže Zemi než 6800 kilometrů, možná ale bude dokonce mnohem dále. Pracuje se i s verzí, že proletí až 270 tisíc kilometrů od Země.

Tyto údaje jsou odvozené ze sedmidenního pozorování asteroidu v říjnu 2012, které provedli astronomové z Havaje. Z jasnosti tělesa vyplývá, že jeho velikost by neměla překročit 30 metrů, mělo by být tedy přibližně stejně velké jako známý Čeljabinský meteorit, který explodoval nad Ruskem v únoru roku 2013 – ten měřil asi dvacet metrů.