Tání ledu způsobilo na dráze trhliny. Grónsko musí budovat nová letiště

Změny klimatu donutily grónskou vládu k rozhodnutí vybudovat nové hlavní mezinárodní letiště. To stávající do pěti let přestane odbavovat civilní lety. Pod startovací a přistávací dráhou totiž stále výrazněji taje věčně zmrzlá půda.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Grónské letiště taje, ostrov buduje nové

Osmdesát procent plochy největšího ostrova světa pokrývá dva až tři kilometry silná vrstva ledu. Grónsko se však postupně mění. „Ledový příkrov se odsud od roku 2008 stáhl možná až o čtyři sta, pět set metrů,“ upozornil průvodce Arctic Ice Tours Euald.

Rekordně led odtával v celém Grónsku letos na přelomu července a srpna, kdy udeřila vlna veder. „Staří lidé pořád říkají, že když byli dětmi, ledovce byly mnohem větší a nebezpečnější,“ říká obyvatel Ilulissatu Konrad Seblon.

Změny se přitom neprojevují jen na ledu. Hlavní spojnici Grónska se světem představuje letiště Kangerlussuaq, které loni registrovalo 11 tisíc přistání a odletů. V dráze ale postupně vznikají trhliny.

Vrstva věčně zmrzlé půdy pod letištěm se totiž se stoupající průměrnou teplotou ztenčuje. „Dokonce někdy cítíte, jak se hýbou budovy. Vždycky se trochu pohybovaly v období mezi létem a zimou. Ale ti z nás, kteří jsou tu už mnoho let, mi říkají, že teď jsou ty pohyby větší,“ uvedl manažer letiště Peter Høgh.

O přestěhování grónského mezinárodního letiště blíž k hlavnímu městu Nuuku se v souvislosti s táním permafrostu mluvilo už před třinácti roky. „Právě zkoumáme možnost postavit přistávací dráhu v Nuuku,“ oznámil v roce 2006 mluvčí společnosti Greenland Air.

Co bylo tehdy možností, už je jistotou: padla rozhodnutí o investorech a budoucí správě. „Nové letiště už se staví v Nuuku a další na severu v Ilulissatu. Dánské letectvo pak převezme odpovědnost za toto letiště,“ sdělil Høgh.

O projekt byl velký zájem z ciziny, jelikož tání ledu odhaluje pevninu s nedotčenými strategickými zásobami nerostných surovin. Americký prezident Donald Trump dokonce letos mluvil o tom, že chce ostrov koupit, což Kodaň okamžitě odmítla.

Grónská samospráva už před rokem rozhodla, že bude dvě nová letiště spolufinancovat s Dánskem. V červnu se pak definitivně úsilí vzdala Čína, která chtěla letiště začlenit do zamýšleného projektu své Polární hedvábné stezky.