Letoun AirAsia se zřejmě zřítil do moře

Jakarta - Pohřešované letadlo společnosti Indonesia AirAsia se 162 lidmi na palubě se pravděpodobně zřítilo do moře, uvedla indonéská pátrací a záchranná agentura. Letadlo na lince z indonéské Surabaje do Singapuru v neděli časně ráno místního času zmizelo z obrazovek radarů. Indonésie dnes obnovila pátrání, které v neděli přerušila kvůli tmě. Australské letouny na hladině moře objevily neidentifikované předměty, není ale zatím jasné, zda jde o trosky letu QZ8501.

Během pátrání se zatím nenašly žádné důkazy o havárii Airbusu A-320-200, indonéský viceprezident Jusuf Kalla ale již v neděli vyjádřil obavu, že se letadlo zřítilo. O příčinách potíží stroje, jehož pilot žádal o změnu výškové hladiny letu, aby se vyhnul bouřkové oblasti, se zatím jen spekuluje. Nejčastěji se hovoří o mimořádně špatných povětrnostních podmínkách.

Vedení pátracího týmu v Malajsii uvedlo, že australský letoun objevil na hladině moře poblíž ostrova Nangka předměty nejasného původu. Lokalita se nachází asi 1100 kilometrů od místa, kde letečtí dispečeři ztratili s pohřešovaným letadlem kontakt. Kromě toho dnes indonéský vrtulník na jiném místě, vzdáleném jen asi 200 kilometrů od bodu, kde se letadlo ztratilo z radarů, zaznamenal olejové skvrny.

Pohřešované letadlo už nemůže být ve vzduchu, protože mělo palivo jen na dvě hodiny letu. Bylo v něm 155 cestujících a sedmičlenná posádka. V ní bylo šest Indonésanů a jeden Francouz; na seznamu cestujících jsou hlavně Indonésané, tři Jihokorejci a po jednom občanovi Singapuru, Malajsie a Británie. Kromě 138 dospělých cestujících bylo v letounu 17 dětí. Británie identifikovala svého občana jako ředitele energetické firmy Chi Man Choie, který letěl s dvouletou dcerou do Singapuru za manželkou. „Na palubě letadla opravdu nebyli žádní Češi,“ potvrdil velvyslanec ČR v Indonésii Tomáš Smetánka.

Kontrolní věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v neděli 00:18 SEČ, tedy 43 minut po startu. Pilot se prý naposledy přihlásil v 00:12 SEČ. Letěl ve výšce 9,7 kilometru a žádal o povolení vystoupit do výšky 11,5 kilometru, aby se vyhnul bouři. Na radarových obrazovkách bylo letadlo ještě v 00:16 SEČ, avšak identifikovatelné bylo jenom přes automatický signál. O dvě minuty později z radaru zmizelo. Tato informace se liší od zprávy vydané společností AirAsia, podle níž byl kontakt přerušen v 00:24 SEČ. 

Ředitel indonéského letového provozu

„Letoun se ohlásil letové kontrole a žádal o změnu trasy, to mu bylo povoleno. Pilot žádal také, aby mohl vystoupat do 11 a půl kilometru. To mu povoleno nebylo. Letoun nevyslal žádný nouzový signál, dokud jsme s ním neztratili kontakt.“

Od počátku se objevovaly informace o vraku, naposledy v neděli večer místního času indonéský server Bangka Post tvrdil, že trosky se nachází východně od ostrova Belitung, který leží u východního pobřeží Sumatry. „Že by se letadlo nepodařilo nalézt, je velice nepravděpodobné,“ uvedl letecký publicista Martin Velek.

Letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu; pátrání se soustřeďuje na Jávské moře. „Na místě pátrají i místní lidé,“ dodal Smetánka s tím, že někteří z nich popisují výbuch nebo dopad trosek.

Pátrá se hlavně v Jávském moři, zhruba pětkrát větším než je Česká republika. Postupně ho pročesávají týmy z šestí států.

Indonesia AirAsia je dceřinou firmou malajsijské letecké společnosti AirAsia. Cena akcií firmy AirAsia se po zahájení dnešního obchodování propadla o téměř 13 procent. Dostala se tak na nejnižší úroveň od konce listopadu.

Malajsijská společnost AirAsia, pod niž spadá i dceřiná pobočka Indonesia AirAsia, bývala dříve podle serveru BBC státní malajsijskou společností. Firma však zápasila s problémy, které v roce 2001 vyřešil Malajsijec Tony Fernandes, podnikající do té doby v hudebním průmyslu. Značně zadlužené aerolinky koupil za symbolickou cenu 25 centů. Zachoval sice název, ovšem vytvořil vůbec první asijskou nízkonákladovou leteckou společnost. Do povědomí lidí se dostalo zejména marketingové heslo firmy: Létat může každý. Dnes AirAsia létá do 15 zemí a 100 destinací. „AirAsia nemá špatnou pověst, naopak, je to jedna ze společností, které dbají na bezpečnost,“ myslí si Velek.

Incident je letos již třetím velkým leteckým problémem spojovaným s Malajsií. V březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. 17. července byl nad Ukrajinou sestřelen letoun společnosti Malaysia Airlines s 298 lidmi. Letěl z Amsterodamu do Kuala Lumpuru a nikdo z lidí na palubě nepřežil.

Lety společnosti AirAsia už druhý den startují bez problémů. Dnes s ní navíc letí i pasažéři, kteří na pohřešovaný nedělní let z různých důvodů nenastoupili.

Vydáno pod