
Události: Tajemstvím obestřená nehoda ruské ponorky
Čtrnáct námořníků se při požáru udusilo zplodinami, oheň se podařilo uhasit zbytku posádky. Plavidlo je nyní na vojenské námořní základně v Severomorsku na severozápadě Ruska, kam už dorazil i ruský ministr obrany Sergej Šojgu, aby osobně dohlédl na vyšetřování a informoval prezidenta Vladimira Putina.
Šojgu sice vyzdvihl hrdinství vojáků, kteří zabránili dalšímu šíření požáru a zachránili tím kolegy, víc ale neprozradil. Ani to, o jaké podmořské plavidlo šlo, kolik bylo na palubě lidí, nebo zda měl batyskaf jaderný reaktor.
Nekomentoval ani to, proč bylo na palubě tolik vysokých šarží. Mezi nimi byl i jeden civilista, zřejmě expert, kterého se podařilo zachránit. „Námořníci se v kritické situaci zachovali hrdinsky. Z oddílu zachváceného ohněm nejprve evakuovali civilního činitele průmyslu, uzavřeli za ním poklop, aby zabránili rozšíření požáru, a sami pak do konce bojovali za přežití lodě,“ oznámil Šojgu.
Oheň podle něj vypukl na „vědecko-výzkumném hlubinném aparátu ruské vojenské námořní flotily“ při výzkumu v ruských teritoriálních vodách Barentsova moře.
Ruská média spekulují o tom, že šlo o supertajnou jadernou ponorku Lošarik, která provádí výzkum ve velkých hloubkách. O plavidle je známo jen málo podrobností. V roce 2012 se ponorka například podílela na průzkumu, jehož cílem bylo potvrdit ruské nároky na rozšíření hranic svého arktického kontinentálního šelfu. Podle tehdejších oficiálních prohlášení sesbírala vzorky z hloubky 2500 metrů. Běžné ponorky se přitom dokážou ponořit jen do hloubky 600 metrů.
Američtí experti zase tvrdí, že model byl vyvinut i pro vyřazování podmořských kabelů z provozu.
Kreml: Jsou informace, které se nevyzrazují
„Jsou informace, které patří do kategorie státní tajemství a státní tajemství se dodržuje v zájmu státu a státní bezpečnosti. Proto je naprosto normální, že se neodhaluje,“ oznámil mluvčí prezidenta Dmitrij Peskov.
Lidé na palubě byli podle Peskova „jedineční vojenští specialisté – vysoce kvalifikovaní profesionálové, kteří prováděli důležitý výzkum týkající se zemské hydrosféry“.
Později ministerstvo obrany zveřejnilo seznam obětí. Jsou mezi nimi dva kapitáni, Denis Dolonskij a Nikolaj Filin. Oba získali nejvyšší vyznamenání za misi z roku 2012, která se zabývala měřením mořského dna Arktidy.
Podle vojenského experta Viktora Murachovského k nehodě došlo, když se plavidlo pohybovalo v hloubce 300 metrů. Mezi oběťmi jsou podle něj i dva synové ruských admirálů.