Z londýnského metra možná zmizí reklamy na hamburgery a colu

Podle londýnského starosty Sadiqa Khana by měly ze všech prostředků městské veřejné dopravy zmizet reklamy na nezdravé jídlo s vysokým obsahem cukrů, tuků a soli. Khan chce zákazem bojovat především proti dětské obezitě, kterou označil za „časovanou bombu“. Pediatři jeho návrh vítají, podle reklamních agentur však bude mít na obezitu dětí jen malý vliv.

Ilustrační foto
Zdroj: Reuters Autor: Yuya Shino

„Navrhuji zakázat reklamy na škodlivé nezdravé jídlo v celé síti metra a autobusů,“ uvedl londýnský starosta Khan na Twitteru. „Chci snížit vliv a tlak, který může být vyvíjen na děti a rodiny, aby činily nezdravé volby,“ dodal.

Zákaz by se měl týkat reklam na jídlo a pití s vysokým obsahem tuku, cukru či soli. Cílem Khanova projektu je „výrazně“ snížit míru obezity londýnských obyvatel do roku 2028.

Místo reklamy na BigMac už jen fotky salátů 

Podle listu The Guardian by v případě, že by byl zákaz schválen, nemohli prodejci slazených nápojů v systému londýnské hromadné dopravy lákat zákazníky na klasický kolový nápoj, ale jen na jeho dietní variantu. Stejně tak by nemohly fastfoodové řetězce na svých reklamách nabádat ke koupi hamburgeru, mohly by ale propagovat své zeleninové saláty.

Podle londýnské radnice má britská metropole jednu z nejvyšších měr obezity v Evropě. Nadváhou či přímo obezitou podle ní trpí téměř 40 procent všech londýnských dětí ve věku deset a jedenáct let.

Iniciativu londýnského starosty přivítalo například sdružení britských pediatrů. „Obezita má ohromný vliv na lidi po celé zemi, obzvlášť na ty, kteří žijí v znevýhodněných oblastech, a jednou z hlavních příčin jejího nárůstu je reklama,“ uvedl předseda sdružení dětských lékařů Russell Viner.

Podle asociace reklamních kanceláří ale bude mít chystané opatření na snížení počtu obézních lidí jen „malý vliv“.

Loni v prosinci také Sadiq Khan navrhl zákaz otevírání nových provozoven s rychlým občerstvením v okruhu 400 metrů od škol.

V kampani se angažuje i známý britský kuchař Jamie Oliver, který vyzval vládu Theresy Mayové k dalšímu boji proti dětské obezitě. „Tohle musí Theresu Mayovou a její kabinet inspirovat, aby dělala další správné věci. Aby důrazně, jasně a všemi způsoby, kterými mohou, ochránili britské děti,“ prohlásil Oliver.

V rámci boje s obezitou Británie od počátku dubna zvýšila daň na slazené nápoje. Od července loňského roku se nesmí reklama na příliš tučné, sladké či slané potraviny zaměřená na děti objevovat na internetu ani v tisku. Už dříve byla zakázána taková reklama i v televizním vysílání, jehož diváky tvoří z více než 25 procent děti mladší 16 let.