Uber cukr, nebo zaplať daň. Británie se pustila do výrobců slazených nápojů

Británie zavedla daň na slazené nápoje. Někteří mění receptury (zdroj: ČT24)

Velká Británie bojuje s epidemií obezity obyvatel omezením cukru. Začátkem dubna tak začala platit zvláštní daň na slazené nápoje. Výrobce, který překročí stanovené limity, ji odvede do státní pokladny. Z těchto peněz se budou financovat sportovní aktivity a stravování pro děti.

Pro objem cukru v pití teď platí v Británii hranice maximálně 5 gramů (odpovídá zhruba jedné kostce cukru) na 100 ml nápoje. U nápoje, který tento limit překročí, se zvýší jeho cena o 18 pencí na litr. Při víc než osmi gramech pak vyskočí až na 24 pencí, což je v přepočtu skoro 7 korun. Zdanění se podle webu The Telegraph netýká čistých ovocných džusů a mléčných nápojů. 

„Věříme, že dojde ke změně a do nápojů se bude přidávat méně cukru. Jinak se to odrazí v jejich ceně,“ uvedla Deborah Shiptonová ze zdravotnické organizace NHS Health Scotland.

Boj s obezitou a závislostí na cukru se odráží i na oranžové limonádě Irn-Bru, národním nápoji Skotska, který se v Glasgow stáčí už přes sto let. Jeho sladkost ale výrobce musel zredukovat na polovinu, aby se vyhnul nové dani.

Složení nealkoholických nápojů změnila v posledních dvou letech polovina výrobců v Británii. Odhadované výnosy z nové daně ve výši 520 milionů liber tím srazili na polovinu. Peníze půjdou na zdravější stravování ve školách a podporu sportu. Další zbraň proti obezitě, kterou trpí 60 procent obyvatel, a nadváhu má každý čtvrtý.

Někteří ale třeba zásah do tradiční receptury Irn-Bru odmítají a chtějí bránit skotský drink, který se už ve světě proslavil podobně jako jejich whisky. Internetovou petici podepsalo už víc než 50 tisíc lidí. Ryan Allen, který se řadí mezi odpůrce změny, považuje nápoj za skotské dědictví. Sám si schovává poslední zásoby podle původního receptu.

Britské království není první

Cukrovou daň pro nápoje už v minulosti zavedli ve Francii, Norsku nebo v Mexiku. Spotřeba slazených nápojů tam klesla zhruba o 10 procent.

V roce 2016 ji zavedlo i několik amerických měst v Kalifornii. Akcie Coca-Coly si vzápětí odepsaly dvě procenta. V litru limonády, kterou propaguje masivní celosvětová kampaň, je rozpuštěno 26 kostek cukru.

Přesto jeho podíl firma ani teď v Británii nesníží. Zmenšila jen lahve na jeden a půl litru a zdražila je v přepočtu o téměř šest korun.