Výbuch hořícího íránského tankeru by mohl zamořit okolí, varuje Čína. Desítky lidí se pohřešují

Události: U Číny hoří jeden z největších tankerů světa (zdroj: ČT24)

Ve Východočínském moři stále hoří tanker, který se o víkendu srazil s nákladní lodí. Celkem 31 členů posádky je nezvěstných. Plavidlo vezlo z Íránu 136 tisíc tun ropného kondenzátu v hodnotě zhruba 60 milionů dolarů. Podle čínských činitelů hrozí, že dojde k výbuchu a následné katastrofě. Všech 21 námořníků z čínské lodi se podařilo zachránit.

Ke kolizi došlo v sobotu kolem 20 hodin místního času (13:00 SEČ). Čínské plavidlo CF Crystal, zaregistrované v Hongkongu, neutrpělo podle ministerstva škody, které by ohrozily jeho bezpečnost.

Tanker Sanchi, který plul pod panamskou vlajkou a přepravoval ropu z Íránu do Jižní Koreje, ovšem po srážce vzplál a 31 členů jeho posádky, mezi nimiž bylo 30 íránských státních příslušníků a dva Bangladéšané, je nezvěstných. Zatím se našlo jen jedno tělo.

Námořní kapitán Zeman: Je pozoruhodné, že k takové srážce vůbec došlo (zdroj: ČT24)

Příčina nehody zatím nebyla objasněna. Z tankeru následně do moře unikla ropa, uvedla agentura AP. Podle čínských činitelů hrozí, že nastane výbuch a loď se potopí.

Čínské úřady na místo vyslaly policejní čluny a tři úklidové lodě. Jihokorejská pobřežní stráž vyslala loď a letoun na pomoc s pátráním po pohřešovaných členech posádky. Pomoc vyslalo i americké námořnictvo. Situaci ale ztěžuje toxický kouř.

Kondenzát je pro životní prostředí horší než běžná surovina

Loď Sanchi měla podle čínských úřadů na palubě 150 tisíc tun kondenzátu, tedy velmi lehkého oleje. Ten je podle expertů nebezpečnější než běžná surovina. „Kondenzát se více odpařuje a mísí se s vodou,“ řekl BBC John Driscoll z JTD Energy Services. „Může být navíc bezbarvý a bez zápachu, takže je těžší jej odhalit,“ podotkl Driscoll.

Podle Mezinárodní námořní organizace (IMO) plavidlo od svého vzniku operovalo pod pěti různými jmény. Jeho registrovaným vlastníkem je hongkongská firma Bright Shipping v zastoupení íránské společnosti National Iranian Tanker.

Ta tvrdí, že provozuje největší flotilu tankerů na Blízkém východě. Podle informací AP má nyní loď v nájmu jihokorejská společnost Hanwha Total, kterou z poloviny vlastní jihokorejská Hanwha Group a francouzský ropný gigant Total.

  • Hořící nafta je podle expertů pro světové životní prostředí nebezpečnější než užití zbraní hromadného ničení. Látky vznikající hořením ropy totiž v přírodě zůstávají a putují bez ohledu na hranice. Při hoření ropy vznikají v nezanedbatelném množství dioxiny, dibenzofurany a polyaromatické uhlovodíky. Tyto látky vznikají při každém spalování a jejich neblahé působení se projevuje i na zdraví lidí a živočichů v arktických oblastech. Látky zvyšují riziko vzniku rakoviny a hormonálních změn.
  • Procesy nastartované hořením ropy jsou nezvratné. Dioxiny v prostředí zůstávají a nedají se nijak zničit na rozdíl od bojových látek, které jsou vyráběny na jiném základu. Chronické poškození životního prostředí nepřipadá u bojových látek v úvahu už proto, že by vítězná vojska nemohla na místo jejich použití vkročit. Velmi markantní jsou ale akutní následky – zahynula by podstatná část vyšších živočichů.