Kapitán, který opustil potápějící se loď. Soud potvrdil Schettinovi 16 let za mřížemi

Spolupracovnice ČT Lunardi: Schettino svaluje vinu na ostatní důstojníky (zdroj: ČT24)

Italský nejvyšší soud potvrdil dřívější rozsudky odsuzující bývalého námořního kapitána Franceska Schettina za ztroskotání lodě Costa Concordia Ten byl už dříve odsouzen na 16 let do vězení za zabití z nedbalosti. Podle žalobců je to ale málo a žádali pro něj 27 let. Obhájci naopak požadovali zproštění viny. Při nehodě výletní lodi v roce 2012 zemřelo 32 lidí. Schettino by měl nyní rovnou zamířit za mříže.

Plavba Costy Concordie skončila tragédií 13. ledna 2012 večer, kdy narazila na útes asi 300 metrů od italského ostrova Giglio. V boku 290 metrů dlouhé lodi vznikla asi sedmdesátimetrová trhlina, jíž záhy natekla do strojovny voda, která způsobila výpadek proudu.

Hodinu po nárazu hlásila pobřežní stráž, že loď uvízla na mělčině, což kapitán nejprve popřel. Až čtvrt hodiny nato oznámil, že nařídil evakuaci. Schettinovi kladou vyšetřovatelé za vinu, že plavidlo odchýlil od kurzu a přiblížil ke břehu manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova.

Potápějící se loď navíc opustil mezi prvními, ačkoli jako kapitán měl být tím posledním, kdo z paluby odejde. „Opustil plavidlo, aniž by si vůbec namočil boty,“ řekl před dvěma lety prokurátor Alessandro Leopizzi. Na některých fotografiích je podle něj patrné, jak sleduje záchranné operace z pobřeží a s rukama v kapsách.

S kapitánem byla na můstku i moldavská tanečnice

Po nehodě byl Schettino zatčen a půl roku strávil v domácím vězení, dostal i výpověď kvůli zanedbání služebních povinností. Soud začal v červenci 2013. Během procesu vyšlo najevo, že v osudnou chvíli s ním na můstku byla moldavská tanečnice Domnica Cemortanová, s níž měl poměr. Žena ale tvrdila, že její přítomnost kapitána nijak nerozptylovala.

Schettino byl následně v únoru 2015 odsouzen na 16 let a jeden měsíc. Po propuštění z vězení navíc nesmí pět let pracovat v námořnickém oboru a má doživotní zákaz výkonu veřejné funkce. Stále nepravomocný rozsudek potvrdil již jednou italský odvolací soud v květnu 2016. Podle obžaloby lidé na palubě zahynuli kvůli „chaosu, prostojům a chybám“ při evakuaci. 

Schettino: Na lodi jsem byl číslo jedna, po Bohu

Kapitán už dříve prohlásil, že smrti desítek osob lituje, opožděnou evakuací ale prý naopak životy pasažérů zachránil, protože tak zabránil vypuknutí paniky.

Najetím na mělčinu prý zabránil tomu, aby loď klesla ke dnu ve velké hloubce, kde by se mohly utopit stovky lidí. Situaci měl podle svých slov zcela pod kontrolou. „Na lodi jsem byl číslo jedna – po Bohu,“ řekl Schettino. Za nehodu podle něj mohl kormidelník, kterému trvala reakce na jeho rozkaz stočit kormidlo moc dlouho.

Už v červenci 2013 bylo odsouzeno také pět zaměstnanců lodní společnosti Costa Crociere k trestům od 18 do 34 měsíců – kormidelník lodi, krizový manažer společnosti a tři důstojníci posádky. Všichni byli odsouzeni za mnohonásobné zabití z nedbalosti, palubní důstojníci a kormidelník navíc za způsobení havárie plavidla z nedbalosti.

Kdysi velkolepá loď byla převezena k sešrotování

Costu Concordii provozovala italská společnost Costa Crociere (operující pod značkou Costa Cruises). Na první plavbu se vydala v červenci 2006. Stavba lodi o délce 290 metrů a šířce 35 metrů stála asi 450 milionů eur (zhruba 12,4 miliardy korun).

Costa Concordia
Zdroj: Reuters

Vrak lodi byl nejprve dlouho narovnáván, vyzvednut byl až v polovině září 2013, v červenci 2014 pak kdysi velkolepá loď dorazila po čtyřdenní cestě do italského Janova k sešrotování. Costa Crociere nabídla rodinám obětí odškodnění, každé ve výši 11 tisíc eur (300 tisíc korun). Část přijala, zbytek se rozhodl soudit o vyšší částky.