Doporučení neúspěšných kandidátů nehraje u voličů velkou roli, ukázal průzkum pro ČT

Na rozhodnutí většiny lidí pro druhé kolo prezidentských voleb nemá vliv doporučení neúspěšných kandidátů z kola prvního. Vyplývá to z průzkumu společností Data Collect a Kantar CZ pro Českou televizi. Šetření rovněž ukázalo, že pětina voličů se pro jednoho ze dvou finalistů rozhoduje až v týdnu před druhým kolem. Vyplynulo z něj také, jaké vlastnosti a charakteristiky lidé dvěma finalistům, tedy Petru Pavlovi a Andreji Babišovi (ANO), přisuzují.

Pro 57 procent respondentů není pro druhé kolo vůbec důležité doporučení neúspěšného kandidáta, kterého volili v prvním kole. Za velmi důležité ho považuje třináct procent oslovených, za částečně důležité pak 28 procent.

Více než polovina lidí z těch, kteří hodlají jít nyní k volbám, konkrétně 57 procent, měla o své volbě pro druhé kolo jasno už před prvním kolem, 23 procent se rozhodlo ihned po zveřejnění výsledků prvního kola. Pětina lidí se rozhodne až příští týden.

Doba rozhodnutí pro volbu kandidáta
Zdroj: ČT24

Mezi voliči Petra Pavla i Andreje Babiše převládá motivace, že chtějí volit svého kandidáta. Naopak proti druhému kandidátovi hodlá volit 44 procent respondentů, kteří dají hlas Pavlovi. Naopak 32 procent těch, kteří budou hlasovat pro Babiše, tak učiní proto, aby se nestal prezidentem Pavel.

Motivace k volbě prezidenta
Zdroj: ČT24

Vojenská podpora Ukrajině a ústupky Rusku

Voliči obou finalistů se liší v pohledu na to, jak přistupovat k ruské agresi vůči Ukrajině. Voliči Pavla se z více než dvou třetin staví za to, že je třeba poskytovat Kyjevu vojenskou pomoc, dokud to bude potřeba, a jen zhruba pětina připouští ústupky vůči Rusku výměnou za mír.

Naopak příznivci Babiše drtivě souhlasí s tím, že cestu k míru je třeba hledat i za cenu ústupků Moskvě, a jen menšina je pro vojenskou pomoc Kyjevu, dokud bude nutná. Podobný poměr panuje i mezi lidmi, kteří ke druhému kolu jít neplánují.

Preference strategie vůči konfliktu na Ukrajině
Zdroj: ČT24

Důstojná reprezentace v zahraničí a sociální cítění

Průzkum rovněž ukázal, jak lidé vnímají prezidentské kandidáty. V otázkách týkajících se Pavla 78 procent oslovených odpovědělo, že Pavel určitě nebo spíše důstojně reprezentuje v zahraničí. Za morálního ho pak považuje 71 procent respondentů, podle 66 procent přináší změnu.

Také Babiše označilo nejvíc oslovených, 54 procent, určitě či spíše za důstojného reprezentanta v zahraničí, podle 54 procent je sociálně citlivý a podle 46 procent přináší změnu.

Za významné charakteristiky Pavla respondenti považují také důvěryhodnost (63 procent) a sociální citlivost (55 procent); Babiš je podle 40 procent dotázaných morální a podle 39 procent důvěryhodný.

Vnímání prezidentských kandidátů
Zdroj: ČT24

Tazatelé z agentur Data Collect a KANTAR CZ se mezi 16. a 19. lednem dotazovali 1478 respondentů. Vyhodnocení dat bylo provedeno metodami CATI a CAWI. Statistická chyba se pohybuje od ± 1 procentního bodu do ± 2,5 procentního bodu.