Stávková pohotovost řidičů autobusů v Ústeckém kraji trvá. Kraj prověřuje změnu smluv

Řidiči autobusů v Ústeckém kraji jsou dál ve stávkové pohotovosti (zdroj: ČT24)

Řidiči autobusů v Ústeckém kraji zůstávají ve stávkové pohotovosti. Podle kraje k tomu ale nemají důvod, protože mzdy se jim zvýší tak, jak schválila vláda. Dostat mají minimálně 98 korun za hodinu. Růst mezd zatím zaplatí dopravci, kraj pak s nimi chce uzavřít dodatek ke smlouvě. Stále však neví, jestli to bude možné. Ministerstvo pro místní rozvoj zdůrazňuje, že záleží vždy na konkrétním znění smlouvy mezi krajem a dopravcem.

„Chceme od vlády jasnou deklaraci, že lze, na základě jejich příslibu, změnit stávající smlouvu dodatkem,“ říká krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

Kraj vypracoval návrh úpravy současných smluv s dopravci a poslal žádost pro prověření těchto úprav na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Kraj vyzval dopravce, aby doplnili podklady, na základě kterých bude vypočítáno zvýšení mezd šoférů.

V kraji převáží 55 tisíc cestujících denně autobusy čtyř dopravců, tři z nich se shodují na tom, že růst mezd nejsou schopni hradit. Ústecký kraj odhadl, že zvýšení platů 2000 řidičů na linkových spojích by přišlo zhruba na 75 milionů korun ročně. 

Dopravci zatím nárůst mezd nařízený vládou zaplatí ze svého, dopravu bez pomoci udrží asi tři měsíce. „Pakliže dopravci nebudou moci tyto náklady pokrýt, tak Ústecký kraj je připraven zálohově jim s tímto pomoci,“ slibuje krajský radní pro dopravu. Peníze v rozpočtu kraj podle něj má a nyní našel způsob, jak je předat dopravcům. Zákonnost postupu si chce nechat potvrdit antimonopolním úřadem.

Desítky výpovědí čekají, tvrdí odbory

Dopravci chtějí mít jistotu, že peníze na nárůst platů pro řidiče dostanou. „Pro nás bude samozřejmě důležitý návrh znění těch dodatků,“ říká dopravní ředitel firmy Arriva Teplice Petr Havlík.

„Kdyby tomu tak nebylo, tak samozřejmě ví, že hrozí to, že bude stávka a nevyjedeme,“ upozorňuje předseda odborů Dopravního podniku Teplice Josef Linhart. 

„V podstatě leží na firmách desítky výpovědí, které čekají jenom na to, jak dopadne první výplata po nařízení vlády,“ dodává šéf odborů v BusLine Jablonec nad Nisou Jiří Kuchynka.

Šlechtová: Garance nebudou

Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (ANO) stát žádné garance dát nemůže a za smlouvy mají odpovědnost kraje. „Kraje požadují právní garanci o tom, jestli oni jako zadavatelé mohou změnit své vlastní smlouvy s přepravci, to znamená svými dodavateli. Ale to je samozřejmě věc zadavatelů, to znamená krajů,“ upozorňuje.

Ministerstvo podle ní už přes rok žádá kraje, aby si udělaly vlastní analýzu všech smluv, které mají uzavřeny. „A samy vyhodnotily, zda v té smlouvě je možnost uzavřít nějaké dodatky,“ říká Šlechtová. Zákon o veřejných zakázkách to podle ní v určitých případech umožňuje. „Nebude to ale možné tam, kde je smlouva napsaná tak nešťastně, nebo účelově tak špatně, že se vůbec smlouva nedá otevřít.“

Pokud by stávající smlouvy nebylo možné změnit, kraj je zřejmě vypoví a vyhlásí nové výběrové řízení. Rozhodnutí by mohlo padnout tento týden. Stávková pohotovost ale neskončí dřív, než řidiči dostanou první výplatu za letošní rok.

Kvůli platům řidičů autobusů se v úterý s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) setká ústecký hejtman Oldřich Bubeníček a další hejtmani. Podobný problém totiž řeší i jiné kraje.